Potraga je krenula tek oko 23.45, a bili su uključeni svi - Gašić, Bandić, menadžment Kontrole leta. Kada su došli do kraja piste na strani ka naselju Radiofar, naišli su na kapiju. Niko nije znao gde je ključ, pa su zvali vatrogasce da seku katanac

BEOGRAD - Posle drame u vazduhu, koja je okončana smrću sedam osoba u padu vojnog helikoptera Mi-17 pre sedam dana, usledio je haos u potrazi za olupinom.

Potraga na terenu je krenula, skoro sat i po pošto je helikopter nestao sa radara, praćena pogrešnim procenama o mestu gde treba tražiti. Po dubokom blatu su gacali ministar Bratislav Gašić, general Predrag Bandić i ljudi iz uprave Kontrole letenja, a da bi uopšte izašli sa piste, vatrogasci su morali da seku katanac na kapiji, jer niko nije znao gde je ključ.

ljubisa-dikovic-predrag-bandic.jpg
Tanjug Tanja Valić 

- Sistem traganja i spasavanja je potpuno zakazao - tvrdi sagovornik iz vazduhoplovnih vlasti koji je želeo da ostane anoniman.

Šta se tačno događalo nakon što je u 22.31 prekinuta komunikacija između posade helikoptera i kontrolnog tornja na aerodromu “Nikola Tesla”, a potom i izgubljen radarski kontakt?

Nekoliko minuta bilo je potrebno da se utvrdi da je helikopter zaista pao. Po proceduri, Kontrola leta obaveštava nadležne - policiju, sanitet, vatrogasce o vanrednom događaju. Reakcija je, međutim, kaže sagovornik bila najblaže rečeno spora.

bratislav-gasic-helikopter-vs.jpg
Tanjug Tanja Valić I Srdjan Ilić 

Iskusan vazduhoplovac, upoznat s detaljima potrage, potvrđuje da je bilo teškoća, ali delimično opravdanje nalazi u tome što je pao vojni helikopter, a ne civilni, pa je za sve dalje postupke bila nadležna Vojska.

- Vojska nema na stanju ljude koji bi odmah mogli da se uključe u potragu na civilnom aerodromu. A pitanje je da li su iz operativnog centra Komande RV i PVO odmah tražili pomoć civilnih službi traganja i spasavanja - kaže anonimni sagovornik.

helikopter-pad-surcin.jpg
Tanjug, Srđan Ilić 

Kako saznajemo, sat posle udesa, oko 23.30, u helikoptersku eskadrilu MUP-a na surčinskom aerodromu stigli su direktor policije Milorad Veljović i, iz Kruševca, ministar Gašić.

Tada se pojavljuju i informacije, navodno dobijene sistemom triangulacije - poređenjem mesta signala mobilnih telefona posade i putanje letelice - da helikopter treba tražiti u pravcu Ledina i Bežanije. S druge strane, ljudi koji su pratili njegov let na radaru govorili su da potragu treba usmeriti na drugu stranu, tamo gde je helikopter poslednji put viđen na ekranu. Upravo tu je olupina i nađena, ali puna tri sata kasnije.


Potraga je krenula tek oko 23.45, a bili su uključeni svi - Gašić, Bandić, menadžment Kontrole leta. Kada su došli do kraja piste na strani ka naselju Radiofar, naišli su na kapiju. Niko nije znao gde je ključ, pa su zvali vatrogasce da seku katanac.

Tragači su zatim ušli u njive i probijali se kroz kaljugu koju je napravila sitna kiša koja je padala celog dana. I sve to peške, jer se vozilima tu ne može proći. Rasporedili su se “u strelce”. Kilogrami blata lepili su se za obuću, bila je gusta magla, kiša je natapala odeću. Ljudi su se smrzavali, činilo im se da je mnogo hladnije od četiri stepena iznad nule, koliko je mereno te martovske noći.
Napokon su do olupine stigli u dva posle ponoći, ugledavši razbacana tela.

Šta se dešavalo petka 13.

22.30 Helikopter posle drugog neuspešnog pokušaja sletanja skreće desno i upućuje se ka Batajnici
22.31 Posada gubi vezu s kontrolnim tornjem, a ubrzo helikopter nestaje s radarskih ekrana

23.30 U bazu Helikopterske jedinice MUP stižu ministar odbrane Bratislav Gašić i direktor policije Milorad Veljović

23.45 Kreće potraga po kiši i magli, kroz blatnjave njive

02.00 Tragači ugledali olupinu na oko 1,1 kilometar od piste surčinskog aerodroma


Odustao na kilometar od piste, potom se strmoglavo srušio

Helikopter je kaže sagovornik upućen u dešavanja te kobne noći, uprkos nepovoljnim meteouslovima (kiša, niska i potpuna oblačnost), u drugom pokušaju prilično dobro prišao pisti surčinskog aerodroma iz pravca Ledina, po uputstvima Kontrole leta. Na oko kilometar od početka piste, međutim, počeo je da se diže i da skreće u desnu stranu ka Zemunu i Batajnici, a potom i da ponire pod prilično velikim uglom, sve do udara u zemlju.

Zalud paljeni reflektori na stadionima

U noći između petka i subote, u jednom trenutku su upaljeni reflektori na stadionima Crvene zvezde i Partizana. Osvetljenje je bilo uključeno do 2.30. „Uradili smo sve što je traženo“, kratko je rekao direktor stadiona Partizana Aleksandar Stepanović.