Supergaleb G-4 evidencijskog broja 23725 koji se sticajem okolnosti našao u Vazduhoplovstvu Republike Srpske, je bio jedni avion u naoružanju ovog vazduhoplovstva, koji je tokom ratne karijere tri puta promenio rep i koji se vodio od strane Hrvatske da je bio oboren, a to zapravo nikad nije ni bio.

Na ovom avionu dva pilota poletela su 2.juna 1992 na prelet sa aerodroma Batajnica do Banjaluke. Let se dešavao u danima kada se zaokruživala podela federalnih oružanih snaga.

Piloti su zbog rizika od protivničke PVO tokom preleta, iznad prostora koji su kontrolisale paravojne snage odlučili za brišući let.

supergaleb-g4-republika-srpska.jpg
Foto: Printscreen YouTube

Naime oni su u širem reonu Gradačca naleteli na dalekovd, jer su leteli niže od visine žica. Tokom prolaska ostali su bez terminezora i dela vertikalnog stabilizatora, kog su žice dalekovoda tokom niskog leta odsekle precizno kao žilet.

“ Odsečeni deo su na hrvatskoj državnoj TV stanici prikazivali kao dokaz o tome da su oborili avion. Vojnici u maskirnim uniformama pozirali su za kameru držeći komad vertikalca na kome se jasno video ceo broj 23725. Avion G -4 trebalo je da se vrati na aerodrom Batajnica, ali je zbog oštećenja zadržan na popravci u Banjaluci, pitp u svojoj knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015 trojica autora Danko Borojević, Dragi Ivić i Željko Ubović.

supergaleb-g4-republika-srpska.jpg
Foto: Printscreen YouTube

Međutim, zbog distanciranja SRJ od Republike Srpske, avion je zajedno sa preostalim avionima J -22 orao ušao u sastav 27. Lovačko bombarderske esakdrile. Supergaleb G -4 broja 23725 intenzivno je korišćen na borbenim zadacima sa aerodroma Mahovljani, a od 1994. i 1995. i sa aerodroma Udbina.

“ U matičnu bazu vratio se 5.avgusta 1995, kada su i drugi borbeni avioni sa Udbine prebačeni u Republiku Srpsku pred prodorom hrvatskih snaga. Avion je na jednom borbenom letu pogođen lakim prenosnim raketnim sistemom PVO. Pilot se vratio u bazu sa oštećenim avionom, a posle toga taj G-4 vratio se u operativnu upotrebu V i PVO RS. Avion koji je promenio tri repa u svojoj istoriji i danas je jedini primerak G -4 na teritoriji Republike Srpske. Osim toga ovaj G-4 Hrvatska vojska (HV) vodi kao oborenog u svojim listama PVO pobeda. Samim tim ovaj avion je klasični dokaz ratne propagande", pišu trojica autora u svojoj knjizi.

(Andrej Mlakar/Foto Printscreen Youtube )

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

SILA 6.epizoda: Ovo je novi jastreb u srpskom jatu!