Da li se i vama dogodilo da se zapitate kako ta ogromna mašina kao što je avion uspe da se odlepi od zemlje i da leti? Za sve nas obične smrtnike avion je i dalje pomalo misterija, te zato nije ni čudo što se u neke mitove o njima još veruje.
1. Veoma je rizično otvoriti vrata aviona tokom leta
Nije tačno. To jest, kada avion leti kabina je pod pritiskom, što znači da bi bila potrebna nadljudska snaga da bi se vrata otvorila. Patrik Smit, pilot, tvrdi: - Ne možete, i ponavljam, ne možete otvoriti vrata ili sigurnosne izlaze dok avion leti. Ne možete ih otvoriti zbog jednostavnog razloga: pritisak u kabini vam to ne dozvoljava.
2. Dovoljna je rupica na avionu da svi putnici budu isisani iz letelice
Smit objašnjava da bombe i krupne greške u sklapanju aviona mogu izazvati katastrofalnu i brzu dekompresiju, dok je rupica na trupu aviona nešto sasvim drugo. Smit opisuje slučaj kada je avion "Aljaska erlajnza" morao prinudno da sleti zbog pukotine od oko 30 centimetara: - Rupa je bila mala i nakon što je pritisak u kabini opao, bilo je razumljivo pretpostaviti da će avion ostati u jednom komadu. To se i dogodilo.
3. Čovek se brže napije kad leti avionom
Nije tačno. Ali, s obzirom na to da u avionu ne vlada pritisak kakav je na nivou mora, i da ima manje kiseonika u vazduhu, možete imati osećaj da ste pijani.
4. Iz aviona se tokom leta izbacuju fekalije iz WC-a
Mnogo ljudi je prijavilo da ih je pogodio leteći otpad iz aviona, ali to je nemoguće. Opet ti zakoni fizike. Savezna administracija za avio saobraćaj (FAA) objavila je letak sa objašnjenjem: "Fizički nije moguće da pilot prazni rezervoar sa otpadom dok avion leti".
5. Možete se zaglaviti na WC šolji ako pustite vodu dok još sedite
Tačno je da se možete zaglaviti, ali samo u slučaju da vaše telo načini savršeni vakuumski spoj sa toalet šoljom, a to je teško postići. Adam Sevidž iz emisije "Mythbusters" je pokušao, ali je uprkos jakom usisavanju ustao bez problema.
6. Vazduh koji cirkuliše avionom širi bolesti
Ovo izgleda vrlo logično, ali Patrik Smit smiruje situaciju i pojašnjava: - Vazduh se kreće dok ne uđe u donji deo trupa, odakle se polovina izduva u spoljnu sredinu. Ostatak prolazi kroz filtere, onda se ponovo meša sa svežim vazduhom i ciklus se ponavlja.
7. Pojas smanjuje šanse da preživite nesreću
Nije pogrešno misliti da pojas može donekle zasmetati prilikom hitnog napuštanja aviona, ali je daleko korisniji nego što može da škodi.
8. Piloti mogu da kontrolišu protok vazduha kako bi omamili putnike i uštedeli gorivo
Patrik Smit opet, ima tačnu informaciju: - Ideja da smanjujemo nivo kiseonika je besmislena. Nivo se reguliše automatskim procesom održavanja atmosferskog pritiska u kabini.
9. Maske za kiseonik su prevara da bi se putnici smirili u slučaju nesreće
Ova ideja, koju propagira lik Tajler Darden u filmu "Borilački klub", daleko je od istine, kaže Smit. Ako bi kabina izgubila pritisak putnici bi morali da dišu na visini od 10.000 metara, gde nema nedovoljno kiseonika. Dok piloti ne spuste letelicu na oko 3.000 metara, gde je vazduh bogat kiseonikom, maske pomažu da dišete normalno, što je od velikog značaja.
10. Nema šanse da se preživi pad aviona
Posle pada aviona "Asiana" na letu 214 bilo je neverovatno da je 304 od 307 putnika preživelo. Podaci Nacionalne komisije za bezbednost u saobraćaju kažu da je 95 odsto putnika koji su doživeli avionsku nesreću u američkim avionima između 1983. i 2000. godine preživelo. A to je tako zahvaljujući strogoj regulativi koja od modernih aviona zahteva da budu otporni na požar, laki za evakuaciju i sposobni da prežive velike udare, a da se pritom ne raspadnu.