NOVI SAD – Jedan od najzanimljivijih gostiju na nedavno održanom novosadskom aeromitingu doleteo je iz Crne Gore, a avion je predstavio Slavko Ilić, šefa avio-helikopterske jedinice MUP-a Crne Gore.
Proizvođač aviona Air Tractor iz američke države Teksas, već 50 godina najpoznatiji je svetski proizvođač aviona koji se koriste u agrokulturi. Međutim, pored niza različitih modela koje proizvode za ovu namenu tu su i dva aviona koji služe za borbu protiv požara kao i jedan model specijalne namene, koji se koristi uglavnom u vojne svrhe, služi za nadgledanje iz vazduha a može biti opremljen i lakim naoružanjem.
AT-802F opremljen je amfibijama za sletanje na vodu i nosi naziv “Fire Boss”. Dva takva aviona nalaze se u floti avio-helikopterske jedinice, Službe zaštite i spasavanja MUP-a Crne Gore.
Fire Boss pokreće, u praksi već dokazani, Pratt&Whitney turboprop motor od čak 1600 konjskih snaga (pri 1700 obrataja) kakav se ugrađuje u nadaleko poznati Beechcraft King Air, Bombardier Dash 7, Piper Cheyenne i mnoge druge modele aviona.
Sa take-off weightom od 7.257 kg može poneti nešto preko 3 tone korisnog tereta, u ovom slučaju vode, u rezervoaru koji u koji staje 3.028 litara vode. Svoj rezervoar sa vodom puni za samo 10 sekundi. Iako ima ugrađene plovke, kao i većina amfibija poseduje i stajni trap koji se izvlači pa može sletati i na kopno.
Avio-helikopterska jedinica, Službe zaštite i spasavanja MUP-a Crne Gore pored dva aviona “Fire Boss” raspolaže i sa četiri helikoptera: “Bell-412″, “Bel-212”, “Bell-206” i helikopterom “Gazela” kao i sa dva aviona tipa “Dromader”.
Jedinica za gašenje požara iz vazduha (avio-helikopterska jedinica) osim izviđanja, lociranja i gašenja požara veoma uspešno izvršava aktivnosti spašavanja i transporta povređenih i obolelih. Za te aktivnosti u toku prethodne godine bilo je preko 30 letova i 18 sati leta.
Dva “Fire Bossa” u floti Jedinice nalaze se od februara, odnosno aprila 2009. godine. Iako su planom iz 2008. svotu od 8.1 milion eura za 3 aviona odvojile Vlada Crne Gore i opštine Podgorica i Budva, kupljena su samo dva.
Prednost Air Tractorovih modela u odnosu na konkurenciju pri izboru bile su njegove specifične performanse.
Naime, “Fire Bossu” je potrebna poletno-sletna staza od samo 1000 metara što ga čini odličnim za operacije po terenu Crne Gore, jer mu pruža mogućnost sakupljanja vode sa Pivskog, Plavskog i Skadarskog jezera, kao i u predelu grada Nikšića, sto ne bi bilo moguće sa konkurentskim letelicama.