Moguće je realizovati neke od Teslinih ideja, ali za to je potrebno bar 12 godina, koliko treba za obrazovanje jedne generacije mladih
BEOGRAD - Srbin kao inspiracija.
Veoma smo zainteresovani za rad čuvenog srpskog naučnika Nikole Tesle, sve njegove knjige prevedene su u Palestini i trenutno pregovaramo o izložbi o njemu. Mislimo da je moguće realizovati neke od Teslinih izuma, koji su bili mnogo ispred svog vremena, ali za to je potrebno bar 12 godina, koliko je potrebno obrazovati jednu generaciju mladih ljudi, rekao je u intervjuu za Kurir Aref el Huseini, inženjer, fizičar i romanopisac iz Palestine, koji je 2001. godine u toj zemlji osnovao El Najzak, organizaciju za podršku obrazovanju i naučnim inovacijama.
Kakav je položaj nauke u Palestini u odnosu na Srbiju?
- Imamo slične probleme. Primetio sam da su srpski akademici i naučnici nezadovoljni ljudima i firmama koje ulažu kapital u nove naučnoistraživačke projekte, a ni ovi drugi nisu zadovoljni naučnicima jer razmišljaju na drugi način.
Prevazilaženje tih razlika treba da bude prioritet. Mnoge zemlje su već to izvele, na primer, Indija, Singapur, Malezija, Indonezija, pa ne moramo ponovo da izmislimo točak, već možemo da iskopiramo druge programe i prilagodimo ih lokalnoj kulturi i situaciji.
Šta mislite o srpskim naučnicima?
- Impresioniran sam srpskim naučnim institucijama. Posetio sam opservatoriju i zaista imate odlične istraživače i naučnike, ali šokirao sam se kad sam video opremu jer imate teleskop iz ranih šezdesetih godina. Tamo su me pitali za mišljenje o tome da li da renoviraju sadašnju ustanovu ili naprave novu.
Kao fizičar sam i te kako zainteresovan za astronomiju i direktno sam rekao da ne ulažete u ono što sada imate. S budžetom kojim raspolažete sve treba da napravite ponovo, jer je tehnologija drugačija, a od ovog što sada imate možete napraviti muzej ili naučni centar. Ne trošite vreme da uz prastaru opremu dođete do prefinjenog naučnog otkrića koje može biti od istorijskog značaja.
El Najzak mnogo radi na obrazovanju. Koji su glavni problemi školstva?
- Palestina je zapostavila svoje učitelje i profesore. Ulagali smo u infrastrukturu, ali zapostavili smo ljudske kapacitete, i to je bila velika greška.
Nadam se da se to u Srbiji ne dešava. Svet je ušao u period novih tehnologija, u kojem učitelj više nije gospodar znanja, već moderator, čija je uloga da pruži podršku i pomoć i uputi učenike u pravom smeru. Svako dete na internetu ima pristup svim informacijama, ali glavno pitanje je šta uraditi s njima.
Veoma smo zainteresovani za rad čuvenog srpskog naučnika Nikole Tesle, sve njegove knjige prevedene su u Palestini i trenutno pregovaramo o izložbi o njemu. Mislimo da je moguće realizovati neke od Teslinih izuma, koji su bili mnogo ispred svog vremena, ali za to je potrebno bar 12 godina, koliko je potrebno obrazovati jednu generaciju mladih ljudi, rekao je u intervjuu za Kurir Aref el Huseini, inženjer, fizičar i romanopisac iz Palestine, koji je 2001. godine u toj zemlji osnovao El Najzak, organizaciju za podršku obrazovanju i naučnim inovacijama.
Kakav je položaj nauke u Palestini u odnosu na Srbiju?
- Imamo slične probleme. Primetio sam da su srpski akademici i naučnici nezadovoljni ljudima i firmama koje ulažu kapital u nove naučnoistraživačke projekte, a ni ovi drugi nisu zadovoljni naučnicima jer razmišljaju na drugi način.
Prevazilaženje tih razlika treba da bude prioritet. Mnoge zemlje su već to izvele, na primer, Indija, Singapur, Malezija, Indonezija, pa ne moramo ponovo da izmislimo točak, već možemo da iskopiramo druge programe i prilagodimo ih lokalnoj kulturi i situaciji.
Šta mislite o srpskim naučnicima?
- Impresioniran sam srpskim naučnim institucijama. Posetio sam opservatoriju i zaista imate odlične istraživače i naučnike, ali šokirao sam se kad sam video opremu jer imate teleskop iz ranih šezdesetih godina. Tamo su me pitali za mišljenje o tome da li da renoviraju sadašnju ustanovu ili naprave novu.
Kao fizičar sam i te kako zainteresovan za astronomiju i direktno sam rekao da ne ulažete u ono što sada imate. S budžetom kojim raspolažete sve treba da napravite ponovo, jer je tehnologija drugačija, a od ovog što sada imate možete napraviti muzej ili naučni centar. Ne trošite vreme da uz prastaru opremu dođete do prefinjenog naučnog otkrića koje može biti od istorijskog značaja.
El Najzak mnogo radi na obrazovanju. Koji su glavni problemi školstva?
- Palestina je zapostavila svoje učitelje i profesore. Ulagali smo u infrastrukturu, ali zapostavili smo ljudske kapacitete, i to je bila velika greška.
Nadam se da se to u Srbiji ne dešava. Svet je ušao u period novih tehnologija, u kojem učitelj više nije gospodar znanja, već moderator, čija je uloga da pruži podršku i pomoć i uputi učenike u pravom smeru. Svako dete na internetu ima pristup svim informacijama, ali glavno pitanje je šta uraditi s njima.
Nemanja Pančić
Srbija kasni
Koliko se iz državnog budžeta odvaja za nauku?
- U Srbiji se ulaže 0,5 odsto, a cilj je da se dostigne dva ili tri odsto, kao u EU. Palestina je dostigla jedan odsto ulaganja, što i dalje nije dovoljno, ali očekujem da će i kod vas i kod nas u skorijoj budućnosti biti bolje. Doduše, El Najzak je počeo sa ulaganjem u nauku pre 11 godina i već smo završili naučne centre i muzeje, a Beograd s tim tek počinje, tako da ima vremena.