SPORIJI NEGO U BEČU: Tramvaji u Beogradu jure samo 12,5 km na sat!

Prosečna brzina tramvaja do rekonstrukcije Bulevara kralja Aleksandra iznosila je 10,5 km/h, a sa rekonstrukcijom i nekih drugih deonica brzina je povećana na 12,5. Optimalna brzina saobraćaja bi trebalo da iznosi od 18 do 20 km/h

BEOGRAD - Beogradski tramvaji u proseku “jure” 12,5 kilometara na sat. Zvuči malo, ali nije, jer su pre samo nekoliko godina i pre rekonstrukcije bulevara tramvaji vozili tek nešto brže od 10 na sat. Posle rekonstrukcije Vojvode Stepe, tramvaji će ići još brže - 13,5 km/h, samo dva kilometara po času manje nego, na primer, tramvaji u Beču.

Tramavaju je za samo tri stanice na relaciji Glavna železnička stanica - Vukov spomenik u špicu je trebalo 20 minuta, što znači da je tramvaj vozio oko 7,45 kilometara na sat, tek nešto brže od pešaka. Vožnja bi bila daleko brža kada bi semafori davali prednost tramvajima ili kada šinama ne bi prolazili i automobili.

Dokaz za to je da se za isto vreme u drugoj vožnji stiže od Glavne železničke stanice do Rakovice, što je tri i po puta veće rastojanje, a prosečna brzina bila je neverovatnih 27,41 na sat.

- Ne koristimo mogućnosti koje pruža šinski sistem. Tramvajski saobraćaj u Beogradu podređen je svim ostalim vidovima saobraćaja, a ne kao što je to normalno svugde u svetu, da bude okosnica javnog prevoza. Najveći problem je isprepletanost šina sa drugim vidovima saobraćaja, autobusima, putničkim vozilima, kamionima i nedavanje prednosti tramvajskom saobraćaju, objašnjavaju u GSP-u.

I tamo gde postoji semafor koji obezbeđuje prednost tramvajima, nije moguće koristiti ga. Tako, na primer, kod Vukovog spomenika, neposredno posle stanice linija 2, 3, 5 i 12, postoji semafor koji daje prednost tramvajima, ali je tehnologija zastarela, pa vozač mora da izađe iz tramvaja i ključem aktivira semafor, iako prema pravilu službe to ne bi smeo da radi.

Statistika pokazuje da se prosečna brzina tramvaja povećava nakon velikih rekonstrukcija ulica i šina.

- Prosečna brzina tramvaja do rekonstrukcije Bulevara kralja Aleksandra iznosila je 10,5 km/h, a sa rekonstrukcijom i nekih drugih deonica brzina je povećana na 12,5. Optimalna brzina saobraćaja bi trebalo da iznosi od 18 do 20 km/h.

Rekonstrukcijom Vojvode Stepe očekujemo poboljšanje za još jedan km do 1,5 km/h, znači oko 13,5 km/h - kažu u Gradskom saobraćajnom preduzeću.

Automobili na šinama stvaraju probleme

“Samo ‘španski’ tramvaji do sada su u saobraćaju imali 66 nezgoda. Zanimljivo je da je samo u jednom slučaju za incident bio kriv vozač tramvaja. Najveći problem definitivno predstavljaju automobili na šinama”, kažu u GSP.