Posle poslednjih javnih nastupa sa pop zvezdama i namere da u Americi otvori institut sa svojim imenom, sve više kritičara moderne umetnosti se pita da li je Marina Abramović postala opsednuta svojom prisutnošću u javnosti i da li će joj sopstvena mitologija ozbiljno narušiti umetnički ugled.
U ime umetnosti Marina je visila naga sa zida i žiletom urezivala motive na svoje telo, masturbirala u muzeju, stajala mirno dok su joj posetioci držali uperen pištolj u glavu i ubadali je trnjem, a njen najpoznatiji performans obuhvatao je nepomično sedenje u stolici 7 sati dnevno, 6 dana u nedelji dok su posetioci Muzeja Moderne umetnosti (MOMA) u redovima čekali da "osete njenu auru".
Sada poznata umetnica dovršava možda svoj najambicioznijiji posao u u životu - u malom gradu Hadsonu u državi Njujorku otvara "Hram umetnosti" pod svojim imenom. Institut Marina Abramović bi trebalo da bude kulminacija njene umetnosti i kako je saopštila "Bauhaus našeg vremena", meka za umetnike, naučnike i mislioce, kao i ljude koji su voljni da kroz trosatni umetnički performans "pročiste dušu i telo".
Kroz svoj umetnički rad Marina Abaramović je prošla kroz dve bitne umetničke faze - prvu kao beogradski avangardni eksperimentalista, pomerajuću kroz svoje nastupe granice fizičke izdržljivosti. U drugoj drugoj fazi, postala je poznata zvezda i opšte prisutna u javnosti nakon njenog "sedećeg performansa" u Muzeju moderne umetnosti.
Počele su saradnje sa filmskim i muzičkim zvezdama sa kojima je počela da se pojavljuje na naslovnim stranicana glamuroznih časopisa, postala je glavni lik dokumentarnih filmova i pozorišnih predstava.
Međutim, njen novi status nije univerzalno prihvaćen, jer poneki kritičari i umetnici smatraju da Marina Abramović svesno stvara nešto poput kulta ličnosti, a naročito "sramno" je po njima igranje sa Džej Zijem, vežbe pročišćenja sa Ledi Gagom i druženje sa glumcem Džejmsom Frankom, što će joj potpuno urušiti ugled jedne od najznačajnijijh umetnica današnjice.
U trenutku kada se pojavio snimak Marine Abramović i Džej Zija iz Galerije Pejs u julu jedan art onlajn magazin je taj dan proglasio trenutkom kada je "umrla umetnost performansa".
Lindzi Zoladz iz magazina Pitchfork, kaže da je tim video snimkom Marina Abramović prešla nevidljivu liniju od umetnika do ličnosti, dok Amelija Džons sa univerziteta Mekgil kaže da veoma poštuje Marinu Abramović, ali da se pita šta je sledeće.
Međutim izgleda da takve primedbe Marinu uopšte ne dotiču, jer ona je odavno saopštila da joj je slava omogućila da svoje umetničke ideje proširi i da oni stignu do većeg broja ljudi.
"Kada sam ustala sa stolice posle performansa u MOMA potpuno sam bila drugačija osoba i tada mi se pojavila potpuno jasna ideja o Institutu. Tada sam shvatila da moj rad više ne pripada meni već kulturi uopšte i da je važan faktor promene svesti ljudi na planeti".
Institut Marina Abramović dizajniraju Rem Kolhas i Šohej Šigemacu, trebalo bi da bude otvoren sledeće godine, a Marina namerava da se iz instituta povuče čim bude završen, jer smatra da on ne treba da predstavlja njenu umetnost već kulturu uopšte.
Kritičari kažu da to neće biti moguće, zbog jednostavne činjenice da će Institut nositi njeno ime, a naročito su skeptični čistunci koji smatraju da je time Marina zapravo "izdala" umetnost performansa, jer će oni biti ponavljani, a neponovljivost performansa je zapravo srž celog umetničkog koncepta.
Tako nekolicina umetnika koji su napustili performans kao umetnički način izražavanja smatraju da je on zapravao efemeran i da njegovo ponavljanje i izgradnja instituta nema apsolutno nikakvog smisla.
"To što ona radi, zapravo jeste pretvaranje performansa u pozorište, ali nije njena krivica što je postala veliko ime, međutim pitanje je da li će je glorifikacija i reputacija zvezde pretvoriti u nešto sasvim drugo i trivijalno, poput pevačice".
Glumac Džejms Franko koji se u septembru sa Marinom Abramović pojavio na naslovnoj stranici časopisa L’Uomo Vogue u septembru i biće uključen u dokumentarni film koji umetnica ima u planu, saopštio je da je slava "izuzetno zavodljiva, ali teško da je greh".
"Kada je prvi put to uradila mnogi ljudi nisu znali ko je ona, bila je veoma siromašna, sada kada je uspešna ne očekujete valjda da spava u kombiju. Kritičari ipak preteruju", kaže Franko.
U kom pravcu će se dalje odvijati karijera Marine Abramović možda će biti jasnije kada bude završen Institut, a poznajući njen dosadašnji umetnički rad upućeni su sigurni da će, kao i do sada, izazivati ogromno interesovanje javnosti i da će se o njoj i dalje pričati.
Afirmativno ili negativno, Marini Abramović je, mnogi veruju, potpuno svejedno.