BEOGRAD - Godina je na izmaku, a želja da u svakom autobusu, tramvaju i trolejbusu bude zaposlen po jedan čovek koji će proveravati putne isprave, nije ispunjena.
Tek u 41 odsto vozila javnog gradskog prevoza koja svakodnevno prevoze žitelje glavnog grada - kontrolor je "inventar".
Broj angažovanih za proveru karata čak je smanjen za 283 u odnosu na oktobar, pa Beograđane prema poslednjim podacima Direkcije za javni prevoz, kontroliše 220 radnika primljenih od strane "Apeksa", dok preko GSP radi njih 337.
Inače, sektor kontrole i naplate karata izmešten je iz GSP pre godinu dana i predat u ruke privatnoj firmi. Prethodna gradska vlast odlučila je da poveća broj kontrolora kako bi osigurali bolju naplatu, s obzirom na to da pola miliona Beograđana uredno plaća vožnju, ali od oktobra prošle godine raste broj ljudi koji se voze, a ne kupuju kartu.
Kontrolori u gradskom prevozu često su menjali taktiku "zasede" kako bi u "Bus plus" mrežu uhvatili što više putnika koji ne plaćaju prevoz. Poslednja strategija im je povlačenje sa ranije neprekidno "okupiranih" linija i intenziviranje rada u centru grada, ali i u naseljima koja su već mesecima bila "bezbrižna" i daleko od očiju kontrole.
Mada se u "Apeksu" hvale da je zahvaljujući njihovom radu povećana prodaja, suprotno tim tvrdnjama govori sve veći broj švercera, kao i broj prodatih mesečnih karata koji je na nivou kao kada je za to bio zadužen GSP, dok je broj prodatih pojedinačnih karata, čak, drastično manji nego ranije. Tim povodom oglasili su se i sindikati GSP - "Sloga", "Nezavisnost" i "Samostalni", koji predstavljaju oko 4.500 zaposlenih u ovom preduzeću.
- Povećanje prihoda kojim se hvale u "Apeksu" postignuto je tako što je 500 zaposlenih iz GSP lane angažovano na poslovima usmerivača-kontrolora na stajalištima i u vozilima, a veliki broj kontrolora i dalje angažuje i organizuje GSP.
Sindikati: Nezakonita odluka
- Firma "Apeks" je uz pomoć gradskih vlasti bukvalno otela poslove naplate prihoda i kontrole karata iz GSP koji je to radio 118 godina pre njih - rekli su predstavnici sindikata.
- Kako je bilo moguće potpisati ugovor kada Zakon o javno-privatnom partnerstvu nije bio donet u vreme potpisivanja ugovora, već godinu i nešto posle.
Psihofizičko testiranje i obuka
Dok je samo GSP bio zadužen za kontrolu putnika, u ovom sektoru je radilo oko 150 stalno zaposlenih, a još toliko radnika bilo je angažovano na privremeno povremenim poslovima. Oni su morali da imaju minimum treći stepen stručne spreme i da su neosuđivani, a prolazili su i psihofizičko testiranje i obuku na terenu.