BEOGRAD - Putnike Er Srbije uskoro će pozdravljati piloti - žene. Sa ili bez karmina i laka za nokte, poželeće im prijatan let, i vremenom, srušiti predrasude o pilotiranju kao ekskluzivnom muškom poslu.
Er Srbija je omogućila obuku prvim ženama pilotima u nacionalnoj avio-kompaniji, a jedna od tri pripadnice lepšeg pola koje će voziti Er Srbijine avione, Ivana Milojević, očekuje sve više ženskih pilota u Srbiji. U Er Srbiji kažu da su žene piloti rangirani na osnovu svojih sposobnosti i da je to novitet u kompaniji.
Beograđanka Ivana Milojević ima 32 godine i leti od 1999. godine, a obučavala se u Jatovoj Pilotskoj akademiji i u Londonu, gde je dobila dozvolu za profesionalnog pilota. Milojevićeva je u svom prvom medijskom nastupu rekla da je još kao dete znala da će da bude pilot, kao i njen otac.
Između žena i muškaraca nema nikakve razlike u toj profesiji, uverena je, i kaže da je reč samo o predrasudi u Srbiji - da je pilot tradicionalno muško zanimanje. "Po meni, to nije tradicionalno muško zanimanje. Činjenica je da je u tom poslu više muškaraca nego žena, ali ja sam imala tu sreću da sam stasala u Londonu, gde je bilo jako puno žena i iz svog iskustva sam mogla da vidim, kada smo imali grupne letove, da svi pravimo iste greške, i muškarci i žene", navela je Milojevićeva. Ona je dodala da za bavljenje tom profesijom ima apsolutnu podršku porodice, prijatelja i rodbine.
Vojska je i ranije imala žene-pilote, ali nacionalna avio-kompanija do sada - nije. I sada odjednom - tri. Milojevićeva kaže da su sve tri prošle veoma ozbiljne testove i provere, kao i da je to veoma ozbiljan posao, gde su isključene veze i protekcija. "Prvi put u istoriji našeg vazduhoplovstva Er Srbija je imala ozbiljno testiranje na svetskom nivou - simulator, testove znanja, testove inteligencije, grupne testove...", objasnila je ona.
Er Srbija je napravila prekretnicu sa primanjem ženskih pilota i u Srbiji postoji interesovanje žena da se bave tim poslom, tvrdi sagovornica."To fizički apsolutno nije težak posao za žene, potrebno je naravno da ste fizički zdravi. To je stvar karaktera i određenog nivoa profesionalizma i samokritike", rekla je Milojevićeva. Ona nikada nije, kaže, imala strah od letenja i tvrdi da je netačno da se žene više od muškaraca plaše visine.
Prema njenim rečima, žene piloti su normalna stvar u inostranstvu, a uskoro će, nada se, zahvaljujući Er Srbiji, tako biti i u našoj zemlji. Do sada je letela skoro svim trenažnim avionima, a obuku za pilotiranje na avionima ATR-72 Er Srbije, započeće krajem januara. Obuka će trajati šest nedelja i biće realizovana u Srbiji, a nakon ispita će Milojevićeva otići u Pariz na obuku sa simulatorom, koja će trajati oko meseca dana. "Očekujem da ću biti na liniji Er Srbije do početka leta", dodala je ona. Milojevićeva je rekla da jedva čeka početak obuke, kojoj se veoma raduje, kao i daće "sve od sebe".
Drugi ženski pilot, Danijela Miletić, nedavno je započela obiman program obuke u Nemačkoj da bi upravljala avionima Er Srbije erbas A319 i A320, a obuku će sprovesti Erberlin. Treća žena pilot Er Srbije, Biljana Savić, takođe je već započela sličnu obuku u Beču. "Ponosni smo što će tri ženska pilota raditi za Er Srbiju, kao deo našeg visoko kvalifikovanog i profesionalnog pilotskog tima", izjavio je generalni direktor Er Srbije Dane Kondić.
On je rekao da je to značajna prekretnica u istoriji vazduhoplovstva Srbije i da pokazuje Er Srbijinu posvećenost pružanju jednakih mogućnosti svima, što je i osnovna vrednost kompanije. Er Srbija je počela sa radom kao nacionalni avioprevoznik Srbije 26. oktobra 2013. Opslužuje 29 destinacija u Evropi i na Mediteranu sa matičnog beogradskog aerodroma Nikola Tesla, u putničkom i teretnom saobraćaju.
Er Srbija nudi i duge i prekookeanske letove do Azije, Australije i američkog kontinenta sa "kod šer" partnerima i kompanijom Etihad, svojim akcionarom sa 49 procenata vlasničkog udela. Aviokompanija Er Srbija trenutno ima flotu od 10 uskotrupnih i četiri turboprop aviona.