PARIZ - Obično potcenjeni i omraženi, paparaci su zvezde nove izložbe, kojom su po prvi put uzdignuti na rang umetnika.
Posvećena estetici ovih "kradljivaca fotografija", postavka pod nazivom "Paparaci! Fotografi, zvezde i umetnici", biće otvorena danas u Centru Pompidu u Mecu, na severu Francuske.
Izložba se održava samo nekoliko nedelja od skandala koji je izbio pošto je magazin "Kloser" objavio fotografije, na kojima francuski predsednik Fransoa Oland na skuteru odlazi od ljubavnice, glumice Žili Gaje.
Fotografije "Oland", delo francuskog paparaca Sebastijana Valiele, koje su dovele do raskida francuskog predsednika sa svojom dugogodišnjom partnerkom Valeri Trirveler, neće biti deo izložbe.
Posetioci će zato moći da se prisete drugih skandala "uhvaćenih" objektivom ovog subverzivnog fotografa, kao što je snimak iz 1994. bivšeg francuskog predsednika Fransoa Miterana i njegove vanbračne ćerke Mazarin Penžo.
Valiela je rekao u šali da je organizatorima ponudio fotografije Olanda i Gaje koji nisu viđeni zajedno još od pomenutog skandala."Ali, organizatori su rekli da to neće biti moguće. Možda je na njih vršen pritisak?", kazao je on.
Tema izložbe nisu vesti, istakao je Centar Pompidu u Mecu u svom prilično šturom saopštenju.Ovo je prvi put da Valiela izlaže svoje radove i to u jednom renomiranom muzeju.
To je "prst u oko" svima koji na paparace gledaju sa visine, objasnio je on."Nikad nisam o tome razmišljao. Sebe ne smatram umetnikom, već samo novinarom. Ne pokušavam da stvorim nešto lepo, već se trudim da kroz fotografiju pružim informaciju", naveo je slavni paparaco.
Za razliku od mnogih novinara i poznatih ličnosti, "umetnici nas nikada nisu prezirali", dodao je on.Kada je o preziru reč, Miteranova ćerka smatra da su ga paparaci u potpunosti dostojni. Prošle nedelje optužila je Valielu da svojim radom "drugima nanosi bol" i da se time ponosi, a najavljenu izložbu opisala je kao "oblik saočesništva".
"Smatram da je veoma uznemiravajuće što se to smatra umetnošću. Svedoci smo preokretanja vrednosti što je veoma zabrinjavajuće", izjavila je Penžo za francuski radio.
Paskal Rosten, još jedan paparaco čije su fotografije izložene u Centru Pompidu, kaže da je "srećan i iznenađen" što je uopšte deo postavke."Umetnost je skandal, provokacija. Fotografije paparaca su možda poslednje polje fotografije koje dosad nije imalo čast da bude predstavljeno u jednoj ovakvoj instituciji", objasnio je on.
Za Valielu, umetnička vrednost prikazanih fotografija je u ograničenjima koje se nameću paparacima i koje utiču na njihov specifični stil.
"Primorani smo da koristimo ekstremne ekspozicije jer često nemamo neophodno osvetljenje, ili je gužva prevelika pa moramo da se prilagođavamo situaciji. Sve to fotografijama daje posednu teksturu", naveo je on.Izložba ukazuje i na specifične "lokacije" žanra kao što su zadnje sedište automobila, plaža, zadnji izlaz nekog lokala ili suda.
Tu su i familijarni gestovi - preteći prst, ruka preko lica i srednji prst, koje "žrtve" najčešće koriste kada shvate da su na meti "foto-predatora".
Ambivalentan odnos zvezda i paparaca - koji održavaju njihovu slavu, ali isto tako mogu u trenutku da unište njihove živote, prikazan je snimcima ikona poput Elizabete Tejlor, Džeki Kenedi-Onazis, Brižit Bardo, princeze Dajane, Paris Hilton i mnogo drugih.
Od 600 fotografija koje čine postavku, polovima je delo umetnika koji su bili inspirisani radom paparaca od 1960-ih godina do danas, od Endija Vorhola do Gerharda Rihtera.
Jedan od velikih poštovalaca rada paparaca, modni fotograf Helmut Njutn, jednom je opisao fotografiju nage Džeki Onazis na jednoj grčkoj plaži kao "jednu od najuznemirujućih u 20. veku".
Pojedini paparaci su prešli u tabor respektabilnih umetnika, poput veterana Rona Galele. Rosten i njegov pomoćnik Bruno Muron stekli su poštovanje svojom serijom "Trash" - fotografijama kanti za smeće poznatih osoba.Izložba "Paparaci! Fotografi, zvezde i umetnici" biće otvorena do 9. juna.