Dobra strana predizborne kampanje koja je uveliko u toku je što će i građani koji nisu politički opredeljeni moći da zarade.
Ukoliko se bavite štampanjem promo materijala, deljenjem flajera ili lepljenjem plakata, za vas će u jeku izborne kampanje biti mnogo posla. Pored 10 miliona evra koje država izdvaja za finansiranje predstojećih republičkih izbora, svaka stranka za kampanju dodatno izdvaja pozamašan novac.
Tako će se takmičiti u kreativnosti kako bi pridobile simpatizere, pa neće štedeti na promo-materijalu, majicama sa sloganima, upaljačima, kalendarima i raznoraznim poklonima. Dobra stvar za običan narod je što će dobiti priliku da zaradi koji dinar. Kurir je za vas istražio koji su sve poslovi i usluge traženi u predizbornoj kampanji i koliko su plaćeni.
Anketari: Terenski i telefonski
U „Ninamediji“, kompaniji koja se bavi anketiranjem građana pred izbore i analizom medijskog sadržaja u Srbiji, kažu da svakog dana tokom kampanje u njihovom kol-centru radi u proseku 35 anketara na telefonu.
Terenske projekte, u zavisnosti od dužine upitnika, radi u proseku 50 ljudi.
Dnevnice anketarima u kol-centru iznose od 800 do 2.000 dinara, u zavisnosti od broja radnih sati.
Terenske ankete plaćaju se po broju urađenih validnih anketa, a cena zavisi od dužine trajanja anketiranja i specifičnosti ciljnih grupa koje je potrebno pronaći. Na ovaj posao mogu se prijaviti svi.
Za čuvanje kutija 1.500 dinara
Na svakom biračkom mestu mora da postoji birački odbor koji čini predsednik odbora, članovi i njegovi zamenici. Od broja izbornih lista zavisi i broj ljudi u biračkom odboru, koji može da dostigne 50 i više. Najplaćeniji su predsednici biračkog odbora, kojima je dnevnica 2.500 dinara, dok su članovi odbora plaćeni 1.500 dinara. Ukoliko niste ni u jednoj stranci, možete da se prijavite za posmatrača, odnosno kontrolora, što se plaća 1.500 dinara. Ove godine biće angažovano 17.000 kontrolora i svako od vas može da se prijavi.
Izdavanje garaže
Oni srećnici koji imaju pristojnu garažu ili neki sličan prostor za jedan dan mogu da zarade minimum 5.000 dinara, ako je izdaju Republičkoj izbornoj komisiji za biračko mesto. Ovo je predviđeno samo u manjim mestima, gde ne postoje uslovi da se glasanje organizuje u drugim javnim objektima, poput škola. Prostor za glasanje mogu da ponude svi domaćini koji imaju slobodno prizemlje svoje kuće ili neku drugu adekvatnu prostoriju.
Dajem glas stranci koja me plati
Građanima kojima je potpuno svejedno kome će dati svoj glas palo je na pamet da unovče izlazak na izbore. Tako internetom kruže oglasi ljudi koji svoj glas prodaju po ceni od 100 do 2.000 evra.
- Za samo 2.000 evra daću svoj glas stranci koja me plati. Ukoliko izlicitirate iznos veći od ovog, postoji mogućnost da ubedim i svoju suprugu da glasa baš za vas, vašu stranku ili koaliciju - ovako glasi oglas koji je dao nepoznati građanin. Ana iz Sremske Mitrovice bila je skromnija, pa je postavila oglas da prodaje dva glasa po ceni od 100 evra i više.
Milioni za promotivni materijal
U toku kampanje sve stranke dele promotivni materijal. Oni koji se bave štampanjem i dizajnom upravo u ovo vreme mogu lepo da zarade, pogotovo što stranke ne štede, pa naručuju olovke, majice, kačkete, upaljače... Za 10.000 balona koje naruči stranka vlasnici štamparija mogu da zarade i do 800 evra. Dobra stvar za ljude koji se bave ovim biznisom je što se u toku kampanje kupi više od milion balona. Slično je i sa štampanjem bilo kog drugog promotivnog materijala. Pet upaljača s logom štamparski radnici naplaćuju evro, isto toliko naplaćuju i olovke, dok na notesima zarađuju po pola evra, a na kačketima jedan. Majice koštaju od osam pa do 35 evra.
Deljenje letaka i lepljenje plakata
Iako deljenje flajera nije posao oko kojeg se ljudi otimaju, mladima ovo ipak može biti pristojan izvor prihoda. U predizbornoj kampanji mogućnost za posao se povećavaju jer su strankama jedan od načina promocije upravo flajeri.
Oni koji ih dele mogu da zarade za sat vremena 250 dinara ili 100 dinara za 400 podeljenih letaka. Za jedan zalepljeni plakat na legalnom mestu možete zaraditi 10 dinara.
Profitabilni promo-pultovi
Dok se stranke bore za simpatije glasača, na svakom ćošku mogu se videti promo-štandovi sa stranačkim materijalima i njihovim predstavnicima koji animiraju građane da glasaju za njih. Za ove štandove, kojih ima u svim većim gradovima Srbije, stranke izdvajaju veliki novac, a prodavci štandova sa specijalnim natpisom i logom stranke zarađuju čak 50 evra po jednom. Reklamni baneri koštaju 20 evra.