LOŠ ZAKON: Potrošači u Srbiji informisani, ali nisu zaštićeni

Thinkstock
Građani se najčešće žale na kvalitet obuće, bele tehnike i račune za struju

BEOGRAD - Privid.
Potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Zoran Nikolić izjavio je da su potrošači u Srbiji bolje informisani o svojim pravima i načinima na koje mogu da ih ostvare, ali da napredak u tom pogledu ne prati i efikasna primena zakona.
- Postoji privid da je srpski potrošač zaštićen kao i njegove kolege u razvijenom delu Evrope. Tačno je da potrošači znaju mnogo više o svojim pravima, znaju kome da se obrate u slučaju povrede prava, ali je veliki nedostatak primena zakona - rekao je Nikolić.

Problemi s računima

Prema njegovim rečima, potrošači se najčešće žale na kvalitet obuće, bele tehnike, ali i na račune javnih preduzeća i operatera mobile telefonije.
- Na prvom mestu po žalbama je loš kvalitet pre svega sportske obuće. Takođe, žale se i na tehniku i elektronske uređaje, na operatere mobilne telefonije, kao i na usluge javnih komunalnih preduzeća - precizirao je Nikolić.
On je podsetio na veliki problem koji je nastao povodom decembarskih računa za električnu energiju i za gas.

Uvažavanje prava

- Imamo, takođe, veliki problem koji je nastao promenom tarife za obračun utroška toplotne energije, koji će se već od naredne godine primenjivati u celoj Srbiji, što nagoveštava veoma turbulentna vremena - rekao je Nikolić.
On je dodao da svi zajedno - trgovci, udruženja potrošača i država - moraju raditi na doslednom uvažavanju prava potrošača.

Širom sveta je juče obeležen Svetski dan prava potrošača koji su Ujedinjene Nacije ustanovile 1983. godine, a u Srbiji ovaj datum organizacije potrošača obeležen je isticanjem prava korisnika usluga mobilne telefonije, kablovske televizije i interneta koji su nezadovoljni uslugama koje dobijaju.
Tako je provajderima preporučeno da korisnicima usluga nude jasnije i povoljnije ugovore.

Svest
SVE VIŠE PRIJAVA

Broj prijava građana na kvalitet robe i usluga povećan je u prošloj godini za više od polovinu u odnosu na prethodnu, što je znak jačanja svesti potrošača, izjavila je načelnik Odeljenja za zaštitu potrošača i Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine Vesna Novaković.
- Ohrabruje nas što se broj prijava ili zahteva građana povećao sa 8.800 u 2012. godini na 13.700 u 2013. godini, što ukazuje na to da su potrošači sada svesni kome treba da se obrate za zaštitu svojih prava - rekla je Novaković.