Postoje tri traga koji, prema rečima stručnjaka za bezbednost aviona, ukazuju da je kontrolu nad nestalim avionom Malezije erlanjsa preuzeo neko ko je znao kako on funkcioniše.
Prvi dokaz je da je transponder, signalni sistem uz pomoć koga se avion identifikuje na radaru, isključen oko sat vremena pošto je avion, koji je saobraćao na liniji Kuala Lumpur-Peking, poleteo.
Da bi to bilo učinjeno, neko u kokpitu morao je da okrene višenamensko dugme na "isključeno" dok ga je istovremeno pritiskao, rekao je Džon Golja, bivši član Odbora za bezbednost nacionalnog saobraćaja.
Agencija dodaje da je to nešto što pilot zna da uradi, ali takođe bi mogao da bude neko ko je izučavao avione na internetu.
Drugi dokaz je da je deo avionskog sistema za komunikaciju - ACARS na "boingu 777" bio isključen. To je sistem koji se sastoji iz dva dela i uz pomoć koga se šalju kratke poruke putem sateliha ili VHF radija u kontrolu leta na zemlji.
Informacioni deo sistema je bio isključen, ali ne i onaj za prenos podataka. U mnogim avionima, informacioni deo može da se isključi uzastopnim pritiskom na dugmiće u kokpitu kako bi se pristupilo kompjuterskom ekranu gde mora da se izabere ta opcija, rekao je Golja, stručnjak za održavanje letelica.
To je takođe nešto što pilot zna, ali je dostupno i preko istraživanja na internetu.
Ali, da bi se isključio drugi deo sistema ACARS, bilo bi neophodno da se ode u deo za elektroniku ispod kokpita. To je nešto, kako ističe Golja, što pilot uglavnom ne zna da uradi, i nije i učinjeno u slučaju malezijskog aviona koji je nestao prošle subote, sa 239 putnika i članova posade.
Zbog toga je transmiter ACARS sistema nastavio da šalje signale koje je snimio satelit Inmarsat, četiri do pet sati pošto je transponder isključen.
Ti signali nisu sadržali nikakve poruke ili podatke, ali satelit ima veoma široki luk delovanja i može da kaže iz koje oblasti su došli signali, kao i da prilagodi ugao svoje antene za nove signale, ukoliko ih ACARS pošalje.
Istražitelji sada pokušavaju da uz pomoć podataka sa satelita identifikuju oblast u kojoj je avion bio kada je poslao poslednji signal.
Treći trag nagoveštava da je kada je transponder isključen i civilni radar izgubio položaj letelice, malezijski vojni radar nastavio je da prati avion koji je skrenuo sa kursa na zapad.
Vojni radar je pratio avion duž poznate letačke rute sve dok se nije udaljio od obale nekoliko stotina kilometara i tako izašao iz opsega radara.
Avioni uobičajeno lete po propisanim koordinatama uz pomoć kojih mogu da ih prate u kontroli letenja i spreče njihove eventualne sudare. Te linije na nebu nisu prave linije, a kako bi avion mogao da prati taj kurs, neko treba da navodi avion, rekao je Golja.
On je dodao da je veoma skeptičan povodom izveštaja da je avion leteo pogrešnom putanjom dok ga je vojni radar pratio, uključujući i oscilacije u visini leta.
Bez signala sa transpondera teško je pratiti avion na velikim visinama ili pri čestim promenama visine, ocenio je Golja.
Malezija je apelovala na izaslanike oko 20 zemalja da joj pomognu u potrazi za nestailim putničkim avionom u dva koridora na prostoru od Kaspijskog mora do južnog Indijskog okeana, rekle su danas diplomate.
- Sastanak je sazvan da bismo bili obavešteni o tome šta se tačno dešava i kakva vrsta pomoći im je potrebna - kazao je visoki indijski komesar u Maleziji T.S. Tirumurti, preneo je Rojters.
Tri dokaza da je malezijski avion otet
Objavljeno
16.03.2014. 18:56h
→ 14.01.2017. 12:38h
Prvi dokaz je da je transponder, signalni sistem uz pomoć koga se avion identifikuje na radaru, isključen oko sat vremena pošto je avion, koji je saobraćao na liniji Kuala Lumpur-Peking, poleteo.