LOPOVI OJADILI ŽELEZNICU: Na otpadima pronađeno više od 400 tona ukradenih šina!
BEOGRAD - Više od 400 tona raznog ukradenog železničkog materijala otkriveno je u zajedničkoj akciji kontrole legalnih i nelegalnih otpada sekundarnih sirovina, a zbog svakodnevnih krađa Železnice Srbije trpe godišnju štetu od preko 300 miliona dinara.
Akcija je realizovana u drugoj polovini maja na inicijativu „Železnica Srbije“ i Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture na celoj teritoriji Republike Srbije, saopštile su danas srpske železnice.
Prema navodima predstavnika Sektora unutrašnje kontrole Železnica, akcija još traje, a osim ljudi sa železnice, u njoj učestvuju i predstavnici ministarstava unutrašnjih poslova, rudarstva i energetike, zaštite životne sredine, finansija, privrede kao i lokalnih samouprava.
Inspektori nadležnih ministarstava u saradnji sa predstavnicima srpskih železnica do sada su obišli 96 otpada sekundarnih sirovina na kojima su otkrili velike količine raznovrsnih delova ukradenih sa srpskih pruga.
Najveća količina materijala otkrivena je na otpadu u Donjem Adrovcu kod Aleksinca, gde je 20. maja nađeno oko 400 tona šina, a u toku je utvrđivanje okolnosti pod kojima je ova kupovina izvršena.
Prilikom pregleda otpada sekundarnih sirovina u Opovu kod Pančeva, inspektori su pronašli čak 9,3 tona šina koje su bile isečene na komade dužine metar do metar i po, spremnih za dalju prodaju. Šine su pre dva meseca prodate od strane jednog preduzeća vlasniku otpada koji ih je pripremio za dalju prodaju.One su bile dopremljene u komadima po pet metara, a u međuvremenu su isečene na manje komade.
Na osnovu informacija dobijenih sa terena, pripadnici Centra za unutrašnju bezbednost i zaštitu srpskih železnica u saradnji sa pripadnicima policije izvršili su uviđaj 31. marta, gde su na licu mesta utvrdili da se na njemu nalaze šine koje pripadaju železnici. Vlasnik otpada je tom prilikom izjavio da je šine otkupio od jednog preduzeća i da ne zna za njihovo poreklo niti odakle su dovežene. Posle uviđaja, inspekcijske službe izdale su vlasniku otpada zabranu raspolaganja nad ovim sredstvima, a odmah je pokrenuta procedura kako bi nađena sredstva što pre bila vraćena "Železnicama Srbije“.
U toku dana se očekuje da sredstva budu vraćena u železnička skladišta, istraga se nastavlja, a više detalja će biti saopšteno nakon njenog završetka.
Jedna od većih zaplena ukradenog kolosečnog pribora odigrala se pre nekoliko dana u Vranju, gde su stručna lica "Železnica Srbije“ prilikom obilaska lokalnog otkupljivača sekundarnih sirovina pronašla više od jedne tone ukradenog kolosečnog materijala. Zanimljivo je da je tom prilikom vlasnik otpada prepoznao jednog radnika srpskih železnica, koji je došao sa inspektorima da preuzme ukradeni kolosečni pribor, kao lice koje mu je taj materijal i prodalo. Zaposleni je priznao krađu, pa će protiv njega biti podneta prijava nadležnom tužilaštvu.
Prilikom kontrole otpada u Maloj Krsni, na području Braničevskog okruga, otkriveno je više od 500 kilograma kolosečnog pribora prodatog kao staro gvožđe.Ukradeni materijal sa srpskih pruga pronađen je i na otpadima u opštinama Doljevac, Smederevo, Novi Sad i Kikinda.
Ova akcija predstavlja rezultat višemesečne intenzivne saradnje „Železnica Srbije“ i nadležnih ministarstava, i prvi je korak u ozbiljnoj borbi protiv počinilaca krivičnih dela krađe, kako bi se stalo na put lopovima i sprečilo dalje nanošenje šteta na železničkoj infrastrukturi.Nadležna ministarstva pokazala su veliko razumevanje za napore „Železnica Srbije“ u suzbijanju krađa, kojima je naneta šteta od više miliona evra.
Krađa vitalnih delova infrastrukture, inače, prouzrokuje smetnje i zastoje u železničkom transportu, uz veliko ugrožavanje bezbednosti saobraćaja. Indirektna šteta naneta železnici na ovaj način je ogromna i višestruko prevazilazi iznos materijalne štete.
Zahvaljujući velikom angažovanju bezbednosnih službi srpskih železnica i poboljšanju saradnje sa policijskim upravama širom zemlje, od novembra prošle godine do danas uhapšeno je preko 200 lica osumnjičenih za krađu železničke imovine, ističu u Sektoru unutrašnje kontrole srpskih železnica.
„Železnice Srbije“ svakodnevno se suočavaju sa krađama delova železničke infrastrukture na otvorenoj pruzi, a najčešće se kradu tegovi za zatezanje kontaktne mreže, pružne balize i prigušnice, kolosečni pribor, šine, bakarni kablovi, žica i užad, kao i silicijum bronzana žica vazdušnih TT vodova, zbog čega trpe godišnju štetu od preko 300 miliona dinara.Zbog toga srpski železničari preduzimaju čitav niz mera u borbi sa kradljivcima.Radi zaštite kontaktne mreže, železnice su pristupile postavljanju betonskih tegova umesto metalnih, koji su konstantno meta lopova, zatim, zavaruju pružne balize, ugrađuju armirano-betonsku zaštitu, a bakarnu užad na skretnicama zamenjuju čeličnom.
Međutim, imajući u vidu masovnost i organizovanost kriminalnih radnji u vidu krađa i oštećenja imovine i infrastrukture, kao i ogromnu materijalnu štetu, neophodne su daleko ozbiljnije sistemske mere na nivou države kako bi se preventivno zaustavile krađe metala na železnici, od kojih je kontrola otpada samo jedna od njih, navedeno je u saopštenju "Železnica Srbije".