Ako ste ikada gledali u prelepu prazninu Gustava Kurbea "Poreklo sveta", verovatno znate koliko je slika provokativna.
Kao što naslov sam upućuje, to je portret ženskih genitalija, kroz koje sva ljudska bića dolaze na svet, kreću svoj život. Autor kombinuje romantiku realizma i požudni voajerizam erotske umetnosti.
Dakle, zamislite šta bi se desilo da neko - recimo, smeli umetnik - pokuša da oživi mrtvu prirodu iz 1866. godine... pred publikom muzejskih pokrovitelja okupljenih u Parizu "Musee d' Orsej" da vidi Kurbeovo remek licem uživo.
Da li imate jasnu sliku? Sada uporedite to video ispod, u kojoj Luksemburška umetnica Debora de Robertis zapravo pretvara slike u performanse, otkrivajući svoju vaginu pred iznenađenim prolaznicima.
Prema "Le Monde", ovaj akt se dogodio 29. maja u sali "Orsai's Musee". De Robertis je ušla u sobu u zlatno-šljokičastoj haljini i krenula da pokazuje svoj doživaljaj slike "L'Origine du monde" gomili zbunjenih članova obezbeđenja i posetilaca galerije koji su aplaudirali.
Umetnicu je na kraju odvela policija i, kao "Artnet" izveštava, muzej i njihova dva stražara naknadno su podneli žalbe za seksualni egzibicionizam protiv ove smele žene. "Ovo je tipičan primer nepoštovanja pravila Muzeja, bez obzira da li je do performansa ili ne", rekao je čovek iz administracije "Musee d'Orsai" u objavljenom saopštenju.
De Robertis se oseća drugačije. "Ako zanemarite kontekst, možete da tumačite ovaj učinak kao čin egzibicionizma, ali ono što sam uradila nije bio impulsivan akt", objasnila je ona za Lukemburger Vort. "Postoji jaz u istoriji umetnosti, odsutna tačka gledišta predmeta pogleda. U svom slikarstvu realizma, slikar pokazuje raširene noge, ali je i dalje zatvorena vagina. On ne otkriva rupu na prvi pogled. Ja ne prikazujem svoju vaginu, ali otkrivam ono što mi ne vidimo u slikarstvu, oko vagine, crne rupe, ove prikrivene okom, ovaj jaz, koji izvan tela, odnosi do beskonačnosti, poreklu porekla", smatra smela umetnica.
Da budemo fer, de Robertis tvrdi ona izvodi "Ogledalo porekla" više nego jednom u Parizu u muzeju, bez izazivanja histerije. I to nije prvi put da se strastveni student istorije umetnosti opredelio da pokaže najiskreniji oblik laskanja imitirajući slavno umetničko delo.
Samo prošle godine, 26-godišnji poznat kao Artur G. skidao se do gole kože ispred Musee d'Orsai's parade muških aktova, "Muž / Muž."
Kako su "Gerila Devojke" istakle u 1990, manje od 5 odsto umetnika u modernom umetnosti delu njujorškog Metropoliten muzeja bile su žene, ali 85 odsto aktova su ženski aktovi. Da li je potrebno da goli performans jednog umetnika da poremeti redovni dan u muzeju da ga svet primeti?