BEOGRAD - Dragan Đilas, bivši gradonačelnik Beograda, uskoro će biti pozvan u policiju da se izjasni o aferi „bus-plus“, otkriva Kurir.
Đilas će, kako saznajemo, morati da objasni svoju ulogu u poslu uvođenja unosnog sistema naplate karata u javni gradski prevoz, kojim je, kako se sumnja, naneta višemilionska šteta budžetu.
- Đilas je u šoku šta su sve njegovi saradnici radili. Kada je zbog afere „bus-plus“ priveden njegov najbliži saradnik Aleksandar Bjelić, nije mogao da veruje i stalno je sebi prebacivao zašto je bivšeg šofera postavio za gradskog menadžera. On je nevin i naivan, a sada će morati da odgovara na neprijatna pitanja u policiji - kaže jedan njegov prijatelj.
Da Đilasu u narednom periodu, tvrdi i naš sagovornik iz policije.
- U okviru istrage Đilas će verovatno uskoro biti pozvan u policiju da se izjasni na sve okolnosti vezane za aferu „bus-plus“, a po „komandnoj odgovornosti“, odnosno kao bivši gradonačelnik, bez čijeg znanja i saglasnosti u Gradu nije moglo ništa da se uradi. Ranije je taj slučaj vodio smenjeni načelnik beogradskog UKP Darko Senić, sa kojim je Đilas inače u kumovskim odnosima, i za kojeg je bivši gradonačelnik govorio da dobro razume taj slučaj. Posle njegove smene, Đilas je izgubio sagovornika u MUP koji razume šta on priča - kaže dobroobavešteni izvor Kurira iz vrha MUP.
Kako je Kurir u više navrata pisao, „bus-plus“ je uveden preko gradske uprave i od samog starta ukazivalo se na to da je tender sumnjivo sproveden, odnosno da Grad nije poštovao Zakon o javnim nabavkama. Kad je raspisan tender, pravila Grada ograničila su konkurenciju, te je prihvaćena ponuda konzorcijuma, koji je predvodila firma „Apeks solušn tehnolodži“. Naime, čak 51 kompanija otkupila je konkursnu dokumentaciju, ali su nova procedura raspisivanja konkursa i propisana pravila skoro sve njih izbacila iz igre. Direkcija za javni prevoz konkurs je nazvala međunarodnim, ali stotine formulara koje je trebalo da popune učesnici bili su na srpskom jeziku, ispisani ćirilicom, mada Zakon o javnim nabavkama nalaže da se za poslove vrednosti veće od 150 miliona dinara, kao što je sistem „bus-plus“, mora sve prevesti na engleski. Uz to, konkurs nije objavljen u svetskim, nego samo u nekoliko domaćih medija i na veb-sajtu Gradske uprave.
Da je ceo posao od starta sumnjiv, pokazuje i to što je pet stranih kompanija tražilo produženje roka da bi imale vremena da dokumentaciju prevedu s srpskog, naprave ponudu, ali je Direkcija sve te zahteve odbila. Od 51 kompanije, tri su uspele da pošalju ponudu.
Firma s jednim zaposlenim
OPREMA OD 12 MILIONA EVRA
Kad je septembra 2010. Grad potpisao ugovor s konzorcijumom o uvođenju „bus-plusa“, firma „Apeks solušn tehnolodži“ imala je samo jednog zaposlenog i kapital od svega 500 evra. Iz konkursne dokumentacije za uvođenje sistema „bus-plus“ ne vidi se koliko je konzorcijum planirao da uloži u uspostavljanje celog sistema, ali se navodi da su troškovi samo za opremu nešto viši od 12 miliona evra. Pored prava da od GSP preuzme posao naplate karata, konzorcijum je dobio i 8,53 odsto ukupnih prihoda od ovog posla.
Saslušanje
PRIČAĆE I O BULEVARU?
Đilas bi mogao bi da bude ispitivan i u istrazi o nezakonitostima urekonstrukciji Bulevara kralja Aleksandra.Direktor policije Milorad Veljović je sredinom aprila, kad je u pritvoru zadržan Aleksandar Bijelić, bivši gradski menadžer, kazao da istraga nema političku pozadinu i najavio da niko neće biti zaštićen, tako da se očekuje da možda u ovoj istrazi bude saslušan i Đilas.