HAVANA - Bio je to automobil El Komandantea - crna limuzina sovjetske proizvodnje koja je godinama služila bivšem kubanskom predsedniku Fidelu Kastru, a danas kao taksi vozilo krstari ulicama Havane.
Za turiste, kojima je neobični i vrlo raznovrstan kubanski taksi-vozni park obavezan motiv na fotografijama i nešto što se "mora probati", Kastrova limuzina predstavlja ekskluzivu začinjenu istorijom."Kada kažem (putnicima) čiji je ovo automobil bio, oni ođednom opruže noge, raskomote se i uzviknu -ma ne mogu da verujem", priča taksista Moises Suares, koji već tri godine vozi bivšu predsedničku limuzinu, prenosi AP.
Reč je o luksuznom automobilu proizvedenom u ruskoj fabrizi GAZ i ZIL sedamdesetih godina, a poslat je na Kubu zajedno sa kabriolet verzijom ZIL-111, koji je bio lični poklon Kastru od bivšeg sovjetskog lidera Nikite Hruščova.Bio je to i za ono vreme jedinstveni automobil, zapravo prvi takav proizveden. Služio je naročito kada su na Kubu dolazili visoki gosti, a bar jednu od tih limuzina povremeno je koristio i lično Fidel Kastro, mada je poznato da je El Komandante za lične potrebe preferirao vojni džip. Kada je bivši američki predsednik Džimi Karter 2002. godine stigao u istorijsku posetu Kubi, Kastro je odabrao da gosta na aerodromu dočeka baš u ovom specijalnom sovjetskom automobilu, iako je predsednički vozni park u to vreme već raspolagao i mercedesom.
Taksista Suares, koji vozi u državnoj firmi Kubataksi, kaže da je pre pet godijna 14 državničkih vozila predato firmi Kubataksi, a od tog broja 10 automobila se još na ulicama Havane upotrebljava za taksiranje. Mnogi delovi ovih GAZ-ovih automobila su još originalni, od ručki na vratima do radio aparata sa svim dugmićima na kojima su reči ispisane ćirilicom.
Ruska, zatim stara američka vozila, kakva više ni u muzejima ne postoje, mašine sa mercedesovim motorima, raznovrsni kombinovani oldtajmeri, sve to još služi i vozi turiste ulicama Kube i to pre svega zahvaljujući neverovatnom mehaničarskom umeću Kubanaca da održe i poprave i ono što se nigde u svetu više niti vozi, niti popravlja. Baš ta specifična kombinacija mehanike, ljudskog talenta i istorije čini draž kubanskopg voznog parka.
A onda i duh Kubanaca začini sve još nekim detaljem. Tako je Suares na vratima svog posebnog taksija stavio nalepnicu na kojoj piše "Osmehni se, Hrist te voli". Malo ironije u zemlji koja je baš pod vladavinom Fidela Kastra decenijama bila zvanično ateistička.Iako je ova limuzina vrlo konforma, u današnje vreme se više ne bi mogla nazvati baš i luksuznom. Vreme je ostavilo tragove. Ipak, vožnja Kastrovim automobilom Malekon bulevarom pored mora ili do Trga revolucije na kome je ogroman spomenik revolucionaru Če Gevari, predstavlja poseban doživljaj za turiste. Cena je...pa može se i pogađati, kaže Suares.
Od nekoliko evra za kraću relaciju do 100 ili više za celodnevnu vožnju van Havane.Turisti vole da plate samo da bi seli za volan i slikali se u takvom istorijskom automobilu. Odlazeći u svoje zemlje oni na fotografijama sa sobom tako ponesu deo kubanske istorije.A ni taksista nije ravnodušan prema svemu. Dok vozi ovaj automobil, za njim se okreću ne samo stranci već i Kubanci koji odmah prepoznju Fidelov automobil i dovikuju mu: "Ej, nikada nisi mogao ni dazamisliš da ćeš voziti automobil 'el komandatea".