BAHATILI SE NA NAŠ RAČUN: Službenim vozilima u 2012. pređeno 67 miliona km!

Kurir štampano
Predsednik Državne revizorske institucije (DRI) Radoslav Sretenović rekao i da su prikupljeni i dokazi o zloupotrebama pojedinih osoba i da je zato DRI podnela krivičnu prijavu

BEOGRAD - Službena vozila opšte namene su u 2012. godini prešla ukupno više od 67 miliona kilometara, odnosno u proseku 12.000 kiliometara po vozilu, što je isto kao kada bi se 1 675 puta obišla zemljina kugla, izjavio je danas predsednik Državne revizorske institucije (DRI) Radoslav Sretenović.

On je predstavljajući izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja koja se odnosi na upravljanje službenim vozilima direktnih korisnika budžeta Republike Srbije rekao da je ta revizija pokazala da postoji rizik da se njima upravlja na neekonomičan i neefikasan način. Sretenović je rekao i da su prikupljeni i dokazi o zloupotrebama pojedinih osoba i da je zato DRI podnela krivičnu prijavu.

Kako je naveo, prijava je podneta protiv lica koje je oštetilo budžet Srbije za 1,32 miliona dinara, a koristilo je službeno vozilo koje je za prvih 10 meseci 2012. godine prešlo 100.000 kilometara, izdato je samo sedam putnih naloga na njegovo ime, pa se zato posumnjalo u verodostojnost podataka.
Revizija svsishodnosti, kako ističe, treba da pokaže na kakav način se upravlja resursima, ne samo službenim vozilima i da li se to čini na ekonomičan i efikasan način.
Beta 
Radoslav Sretenović

DRI je ustanovila da ne postoje sveobuhvatni podaci o broju, iskorišćenosti, rashodima i izdacima , pribavljanju i otuđenu službenih vozila. Takođe, u Srbiji nema ni zakona koji reguliše upravljanje službenim vozilima, dodao je Sretenović.
Sretenović je rekao da prema podacima koje su dostavli 126 direktnih korisnika budžeta ukupan broj službenih voziila u Srbiji je 26.966.

Od tog broja, 6.244 su vozila opšte namene, a 20.722 vozila posebne namene. Službena vozila opšte namene su od dana nabavke do 31. decembra 2012. godine prešla blizu 590 miliona kilometara dok su u 2012. godini prešla ukupno više od 67 miliona kilometara, odnosno u proseku 12.000 kiliometara po vozilu.

Pređena kilometraža direktnih budžetskih korisnika po vozilu varira od 0 do preko 100.000 kilometara. Prema dostavljenim podacima 643 vozila (10, 3 odsto) u 2012. godini nije korišćeno, pa se kako navode predstavnici DRI, nameće pitanje zašto su nabavljana.
Rashodi i izdaci za ta vozila u 2012. godini iznosila su 6,1 milijardu dinara od čega se na rashode i izdatke vozila opšte namene odnosilo 1,9 milijardi dinara, dok se na rashode i izdatke za vozila posebne namene odnosilo 4,2 milijarde dinara.

Institucija je od 126 direktnih budžetskih korisnika prikupila podatke o broju vozila koja koriste, o tome kada su nabavljena, po kojoj ceni, koja im je sadašnja vrednost, koliko su kilometara prešla od dana nabavke do 31.12.2012. godine i koliku su kilometražu prešla u 2012. godini.
Prikupljani su i podaci o tome u čijem su vlasništvu vozila, koji je pravni osnov za korišćenje, kolika je prosečna potrošnja goriva, koliki su rashodi za gorivo, održavanje, rezervne delove, registraciju, osiguranje i parkiranje.
DRI je nakon sprovedene revizije predložila Vladi Srbije da preduzme aktivnosti za normativno uređenje oblasti upravljanja službenim vozillima, kao i da definiše kriterijume na osnovu kojih se dodeljuje pravo korišćenja službenog vozila, način korišćenja i sve neophodne evidencije...
Nemanja Pančić 
Vozila ponuđana na aukciji

Direktnim korisnicima budžeta da internim aktima propišu sve neophodne procedure vezane za korišćenje službenih vozila, da razmotre mogućnost racionalizacije vlastitog voznog parka, kao i da sve rashode i izdatke evidentiraju po vozilu, kao i sve podatke o pređenim kilometrima i upotrebi vozila.
Revizijom su obuhvaćeni direktni korisnici budžeta, ali ne i korisnici javnih sredstava (indirektni korisnici budžeta, javna preduzeća, kao i autonomne pokrajine i jedinice lokalne samouprave, kojih ima 12.000.
Revizija je trajala 12 meseci, a nakon analize opštih podataka DRi je odabrala 15 za detaljnu analizu, a izabranih direktnim budžetskim korisnicima obuhvaćeno je 88 odsto od ukupnog broja vozila i 84 odsto od ukupnih rashoda za vozila.

Za potrebe revizije analizirano je upravljanje službenim vozilima opšte namene dok vozila za posebne namene (policijska i vojna) nisu bila predmet detaljne analize. Revizija je utvrdila da su česte situacije da se koriste vozila koja su u vlasništvu drugih korisnika, a istovremeno se sopstvena vozila daju drugim korisnicma na korišćenje.
Takođe kod dela korisnika ne postoje evidencije o potrošnji goriva i drugim rashodima vezanim za vozila.

Vozila Uprave za javne nabavke koja čine oko pet odsto odukupnog broja vozila opšte namene svih direktnih budžetskih korisnika prešla su u 2012. godini oko 12 odsto od ukupno pređene kilometraže, odnosno 7, 9 miliona kilometara.
Vozilo sa najvećom pređenom kilometražom u 2012. godini je vozilo koje je Uprava dodelila na korišćenje Republičkom javnom prvobranilaštvu sa pređenih 103. 035 kilometara što je uzrokovalo rashode goriva u iznosu od oko 2, 2 miliona dinara.

U 2012. godini najveću mesečnu pređenu kilometražu imalo je vozilo ministra ekonomije i regionalnog razvija u januaru sa pređenih 12.099 kilometara odnosno u proseku dnevno 605 kilometara.
Revizija je pokazala i da se nabavka i otuđenje službenih vozila vrši se bez prethodne analize, a vrlo često se vrši nabavka novih vozila a prethodno se ne otuđu vozila koja nisu u uporebi.
Podatke u vezi korišćenja službenih vozila, kako je saopšteno na konferenciji, nije dostavio Kabinet predsednika Vlade, a kao jedan od pozitivnih primera i domaćinskog upravljanja navedeno je Ministastvo odbrane gde je prošle godine smanjen broj angažovanih službenih automobila, a unapređeno je i izveštavanje i analiza korišćenja službenih vozila.