EKSPERT: Crne kutije malezijskog aviona reći će mnogo, ali ne i ono najvažnije

Rojters
Saznaće se da li je boing 777 pogođen sa zemlje ili iz vazduha, da li su putnici patili, ali, nažalost, ne i ono što svakog zanima, kaže francuski stručnjak

PARIZ - Crne kutije aviona "Malezija erlajnza", srušenog 17. jula na istoku Ukrajine, koje će biti analizirane u Velikoj Britaniji, omogućiće da se utvrdi koji tip rakete je pogodio letelicu, da li su putnici patili, a mogle bi da pomognu i u preciziranju odgovornosti Ukrajine, Rusije i proruskih snaga.

Analiza crnih kutija pokazaće šta se dešavalo u momentima koji su prethodili padu aviona, a koji su ključni da bi se ustanovilo šta se tačno dogodilo, kaže bivši pilot putničkih aviona Žerar Feldzer, koji je i konsultant za aeronautiku i saobraćaj, prenosi francuski list Figaro, prenosi Tanjug.

Printscreen RT 
Crne kutije će nam reći da li je u napad umešan i ukrajinski vojni avion, Foto Printscreen RT

"Ispitivanjem podataka iz crnih kutija utvrdiće se da li je avion oboren raketom zemlja-vazduh ili vazduh-vazduh", objasnio je, dodavši da raketa ispaljena sa zemlje eksplodira uvek u blizini svoje mete, dok je raketa ispaljena iz vazduha navođena infracrvenim zracima kako bi pogodila motor mete. To je važna informacija jer bi, u slučaju da se dokaže da je letelica pogođena raketom ispaljenom sa zemlje, to značilo da nije tačna optužba koju iznosi Rusija da je ukrajinski "suhoj-25" koji je primećen u blizini malezijskog aviona možda umešan u napad, istakao je francuski stručnjak.

AP 
Potresni prizori s mesta pada malezijskog aviona, Foto AP

Iz crnih kutija bi, prema njegovim rečima, takođe trebalo da saznamo da li je avion eksplodirao odmah u letu, ili je pogođen u neki vitalni deo, ali se nije odmah raspao.

Prema prvoj pretpostavci, svi putnici su poginuli na licu mesta, u trenutku eksplozive dekompresije, ali postoji mogućnost i da su duže patili ako se avion kasnije raspao, navodi Feldzer.

"Zahvaljujući snimku razgovora u pilotskoj kabini, mogli bismo da saznamo i da li su piloti videli da im se nešto približava, mada je to manje verovatno imajući u vidu da rakete generalno stižu ili otpozadi ili ispod svoje mete", kaže on.

Na pitanje da li će, na osnovu podataka iz crnih kutija, moći da se precizira pojedinačna odgovornost Ukrajine, Rusije i proruskih snaga, ovaj stručnjak odgovara da bi snimak razgovora sa vazduhoplovnom kontrolom mogao da pomogne u tom smislu.

Ilustracija: Iz snimka razgovora pilota saznaćemo da li su bili iznenađeni ili upozoreni, Foto Reuters

"U trenutku udara, piloti su morali da budu u kontaktu sa Rusijom, u čiji vazdušni prostor je trebalo da ubrzo uđu. Moći ćemo da utvrdimo da li su svi bili iznenađeni, ili su bili upozoreni na nešto", smatra on.

Ovaj ekspert, međutim, ističe da "ono što nećemo znati jeste - ko je ispalio raketu", ali da Ukrajina u toj drami jasno ima svoj deo odgovornosti.

"Pošto očito ne vlada svojim vazdušnim prostorom, trebalo je da ga zatvori", zaključio je francuski ekspert.

Malezijski avion srušen pošto je, po svoj prilici, oboren na istoku Ukrajine prošlog četvrtka, a tom prilikom je poginulo svih 298 putnika i članova posade. Crne kutije iz tog aviona stigle su danas u Veliku Britaniju pod kontrolom Međunarodne civilne vazdušne organizacije (ICAO), a njihov sadržaj analiziraće britanski vazduhoplovni stručnjaci.