KAIRO JAČA POZICIJE: Egipat gradi novi kanal pored Sucekog

Reuters
Novi kanal, deo šireg projekta razvoja suecke luke, ima za cilj unapređenje međunarodne uloge Egipta i pozicioniranje te zemlje kao velikog trgovinskog čvorišta

KAIRO - Egipat planira da izgradi novi kanal, poput Sueckog, pored postojećeg, starog 145 godina, u okviru projekta vrednog više milijardi dolara namenjenog jačanju trgovine kroz najbržu pomorsku rutu između Evrope i Azije.

Suecki kanal Egiptu donosi godišnje prihode od oko pet milijardi dolara, što je značajna suma za zemlju koja se bori sa padom prihoda od turizma i smanjenjem stranih investicija nakon nemira iz 2011, prenosi Rojters.

Novi kanal, deo šireg projekta razvoja suecke luke, ima za cilj unapređenje međunarodne uloge Egipta i pozicioniranje te zemlje kao velikog trgovinskog čvorišta.

"Ovaj gigantski projekat podrazumeva izgradnju novog kanala ukupne dužine 72 kilometra paralelno sa postojećim", izjavio je predsednik direkcije za Suecki kanal Mohab Mamiš, dodajući da se troškovi probijanja novog kanala procenjuju na oko četiri milijarde dolara, a očekivani rok izgradnje je pet godina, iako će Egipat pokušati da ispoštuje ambiciozniji rok od tri godine.

Reuters 
Predsednik Egipta Adel Fatah al-Sisi kaže da će vojska nadgledati projekat, Foto Reuters

Egipatski predsednik Adel Fatah al-Sisi, bivši načelnik generalštaba egipatske vojske, rekao je da će vojska nadgledati novi projekat iz bezbednosnih razloga. Mamiš navodi da će projekat uključivati 35 km "suvog bušenja" i 37 km "širenja i produbljivanja", što ukazuje na to da bi postojeći Suecki kanal, dug 163 km, mogao biti proširen u okviru projekta.

Izgradnja postojećeg kanala koji povezuje Sredozemno i Crveno more trajala je 10 godina intenzivnog rada i on je otvoren 17. novembra 1869.

Predsednik Egipta Gamal Abdel Naser nacionalizovao je kanal 1956, zbog čega su te godine Francuska, Engleska i Izrael izvršili invaziju na Egipat. Kanal je, zbog potopljenih brodova tokom sukoba, bio zatvoren do aprila 1957.

Ujedinjene nacije su potom održavale neutralnost kanala i Sinaja. Grad Suec je potpuno uništen i napušten nakon arapsko-izraelskog sukoba iz 1967, a kanal je obnovljen i ponovo otvoren za pomorski saobraćaj 1975.