- Tokom rutinskih pregleda „kantrimena", koji se voze po Beogradu, od četiri vozila tri su bila ukradena - navode u MUP Srbije. - Ljudi su kupovali „minije", a da nisu bili ni svesni da uzimaju nelegalno vozilo. Mnogima je odgovaralo da ne prebacuju automobile na svoje ime, jer je skupo, pa voze na ovlašćenja, a tu se kriju najveće zamke.
Na našim drumovima, međutim, ne voze se samo ukradeni „miniji", već i vozila drugih marki. Operativci beogradske policije došli su do čvrstih saznanja o organizovanim ekipama koje su se bavile legalizacijom ovakvih automobila - pravljenjem falš registarskih oznaka, falsifikovanjem saobraćajnih dozvola, prekucavanjem brojeva šasije i motora...
Milićev je deo auto-mafije?
Prema podacima Interpola i Europola, centri auto-mafije na Balkanu su Sarajevo, Banjaluka, Bijeljina, Podgorica, Priština, Sofija, Skoplje, Beograd, Novi Sad, Šabac, Split i Zagreb. Na osnovu zahteva evropskih osiguravajućih kuća, na prostoru Balkana traži se oko 130.000 vozila ukradenih u poslednjih nekoliko godina u zapadnoj Evropi.
„Kantrimen", kojim je usmrćen Jovanović, imao je italijanske oznake EL - 024 - KH. Milićev je, kako se sumnja, koristio lažna italijanska dokumenta, a, navodno, u „šteku" je imao i nemačke papire. On je jedno vreme boravio u ovoj zapadnoevropskoj zemlji, gde je hapšen i osuđivan zbog provala i krađa.
Nekoliko je metoda po kojima organizovane ekipe kradu vozila, a potom ih sa „opranim" papirima šalju dalje. Takva vozila najviše i vole domaći kriminalci i njihovi saradnici, jer kad počine krivična dela, na taj način im se teže ulazi u trag. Prema nezvaničnim saznanjima, skupoceni automobil koji se ukrade u stranoj državi odmah završi u nekoj od ilegalnih radionica ili garaža u toj zemlji. Tu dobije „nova" dokumenta i oznake, a posle izvesnog vremena „legalno" se prebaci u drugu državu.
Vozi se na ovlašćenje
- Na primer, ako je auto ukraden u Beču, kao što je ovaj „kantrimen", on se jedno vreme drži u „šteku", a onda sa falš papirima prebaci do Beograda - objašnjava naš sagovornik. - Tu se preproda. Obično skupocena vozila imaju strane tablice i voze se na ovlašćenja.
Vlasnika ukradenog automobila u zapadnoj Evropi, nestanak ljubimca ne „boli" mnogo. Većina takvih vozila je kasko osigurana, naplati se osiguranje i vrlo brzo oštećeni građanin može da uzme isti ili sličan auto. Potragu za ovakvim vozilima pokreću osiguravajuće kuće, koje su posle isplate premije, postali vlasnici ukradenih četvorotočkaša.
Ukradeni auto, posle izvesnog vremena začas prevali nekoliko hiljada kilometara i preko određenih centara na Balkanu, često završi na Bliskom istoku (Turska, Iran, Sirija...), gde se preproda sa falsifikovanom dokumentacijom. Do Srbije, automobili nestali sa ulica zapadne Evrope, najčešće stižu uhodanim trasama preko Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Mađarske, Bugarske...
(Večernje novosti)