Za manje nesreća

SRPSKI SOMNOLOZI: Pospani vozači, opasnost na drumu

Foto: Reuters
Ukoliko čovek oseća da je pospan, ima smisla parkirati se i odspavati, tih pola sata doneće odmor koji će da osigura apsolutno bezbednu vožnju, kaže dr Slavko Janković

BEOGRAD - Broj saobraćajnih nesreća koje su izazvane pospanošću vozača mogao bi da se smanji većim uključivanjem stručnjaka koji će raditi na prevenciji, izjavio je danas predsednik Srpskog somnološkog društva dr Slavko Janković, najavljujući da će se ovom problemu posvetiti mnogo veća pažnja."Srpsko somnološko društvo planira da pokrene saradnju sa svima koji se bave saobraćajem, uključujući i policiju", rekao je poznati neuropsihijatar koji u Klinici za neurologiju rukovodi Centrom za poremećaje spavanja.

Dr Janković je ocenio da je u ovoj oblasti potrebno uvesti mnogo bolju organizaciju, uz veće angažovanje ovog specijalizovanog centra, u čijem sastavu radi i Laboratorija za poremećaje spavanja "koja je u potpunosti opremljena i sposobna da rešava ovakve probleme".

Podsećajući da je prevrtanja turskog autobusa kod Subotice 14. avgusta jedan od poslednjih većih udesa za koji se pretpostavlja da ga je izazvao vozač koji je zaspao za volanom, on je dodao da se na našoj teritoriji svake godine dešava serija nesreća čiji je uzrok "neredovno spavanje ili pospanost vozača", bilo da se radi o našim državljanima ili strancima koji najčešće putuju na Bliski istok.

Povodom novinskih izveštaja o takvim udesima, u kojima redovno može da se pročita da je "vozač iz još neutvrđenih razloga izgubio kontrolu nad vozilom", dr Janković je rekao da "nema puno razloga zašto bi neko prešao na suprotnu stranu puta i izazvao saobraćajnu nesreću, pogotovo što se uglavnom radi o mladim ljudima".

Takvi vozači "mogu da dožive, recimo, infarkt srca, što se retko dešava, ili da dožive šlog, što se dešava još ređe", izjavio je on i objasnio da ostaje treća mogućnost - da su zaspali za volanom, što je ustvari najčešći razlog za gubljenje kontrole nad vozilom.

Govoreći o razlozima koji mogu da izazovu pospanost, on je istakao da se kod zdravih ljudi uglavnom radi o tome da nisu redovno spavali zbog velikih obaveza ili su dugo za volanom, ali da postoje i poremećaji i bolesti spavanja, na prvom mestu prestanak disanja u toku spavanja, kao razlog koji sprečava puni odmor u toku noći.

"Oko četiri odsto muškaraca i dva odsto žena ima tu bolest, a među starijima od 50 godina više od 20 odsto populacije hrče, prestaje da diše i pospano je preko dana", naveo je dr Janković i dodao da istu posledicu može da ima i niz bolesti i poremećaja poznatih pod zajedničkim nazivom parasomnije - od mesečaranja do konfuznog razbuđivanja.

Evropske zemlje i SAD su, rešavajući taj problem, uvele obavezu da svako ko želi da položi vozački ispit mora da prođe kroz polisomnografsku laboratoriju, što se posebno odnosi na grupe ljudi kao što su vozači u međugradskom saobraćaju, vozači teških kamiona i budući piloti, rekao je dr Janković.

On je vozačima preporučio da ne kreću na put ako nisu redovno spavali prethodne noći, a drugi važan savet je da treba praviti pauze od tridesetak minuta posle dva sata vožnje na dužoj relaciji."Ukoliko čovek oseća da je pospan, ima smisla parkirati se i odspavati, tih pola sata doneće odmor koji će da osigura apsolutno bezbednu vožnju", rekao je dr Janković.

Podaci Ministarstva unutrašnjih poslova su pokazali da su na putevima Srbije u 2013. poginula 643 čoveka, a najčešći uzroci saobraćajnih nesreća su nepažnja vozača i vožnja neprilagođena uslovima na putu i vremenskim prilikama.