Pre 13 godina oboren F-117

Reuters
Jedinice Vojske Jugoslavije, na čelu sa pukovnikom Zoltanom Danijem oborile "nevidljivog" u vojvođanskom selu Buđanovci

BEOGRAD - Mit o neoborivom američkom "nevidljivom" lovcu bombarderu F-117A srušen je pre 13 godina, na današnji dan, upravo u večernje vreme! Jedinice RV i PVO Vojske Jugoslavije, na čelu sa pukovnikom Zoltanom Danijem oborile su avion dok je bio u akciji NATO bombardovanja Srbije 1999. godine.

F-117A "noćni soko", koji je posle brojnih akcija u Libanu, Panami, Iraku...stekao oreol "nevidljivog", oboren je 27. marta u vojvođanskoj ravnici u selu Buđanovci. Tu letilicu oborio je 3. divizion 250. brigade Protivvazdušne odbrane, koji su u 20.42 sata, zahvaljujući sposobnosti jedinice, ispravnoj tehnici i "maloj tehničkoj inovaciji" uspeli da ga pogode sa zemlje.


"Noćni soko" pao je u atar sela Buđanovci, pošto je prethodno gađan sa dve rakete tipa "neva", a jedinicom koja ga je oborila komandovao je pukovnik Dani. F-117A je opremljen sa dva "dženeral elektrik F404" turbo motora i četvorostepenom kontrolom leta, nosi različito naoružanje, ima savremeni navigacioni sistem integrisan u digitalni pane u kabini, koja pojačava efikasnost misije.

Cena tog aviona, po nameni - lovca, kojeg je od 1982. do 1990. godine proizvodila američka kompanija "Lokid", iznosila je 45 miliona dolara. Avion je dugačak 20,3 metara, visok 3,8 metara sa rasponom krila od 13,3 metara, a postiže maksimalnu brzinu od 0,9 maha. "Noćni soko" je izuzetnu reputaciju stekao borbenim letovima nad Irakom u Zalivskom ratu 1991. godine, kada je, po objavljenim podacima, 1.270 puta proleteo neprimećen nad iračkim radarima, u 39 borbenih misija.

F-117A je konstruisan u obliku brušenog dijamanta, što je neuobičajno za letilice te namene, a u američkoj vojnoj terminologiji dobio je naziv "stelt", što na engleskom jeziku znači "krišom", "u potaji", ili "nevidljivi avion"."Noćni soko" je predstavljao simbol moći zbog savremene tehnologije kojom je opremljen, a što mu je omogućavalo da bude "nevidljiv" za sve radarske sisteme.

Avioni tog tipa konstruisani su sa oštrim uglovima, koji predstavljaju skup krivina od kojih se odbijaju radarski zraci, a zahvaljujući sačinjenim specijalnim kompozitnim materijalima utiču da se letilica ne može registrovati na radaru.