Savremeni teatar

Anja Suša: Bitef traži pametnu publiku!

Foto: Fonet
Teatar se više ne kreće samo jednom putanjom, odavno više nije samo repertoarsko pozorište zasnovano na dramskom tekstu ili predlošku

BEOGRAD - Program 48. Bitefa, koji počinje sutra uveče u Domu omladine Beograda, traži pametnog i koncentrisanog gledaoca spremnog na dijalog, izjavila je Tanjugu selektorka Bitefa Anja Suša.

Publika je već primetila da na programu, koji potpisuju Suša i umetnički direktor Jovan Ćirilov, pored pozorišnih predstava u uobičajenom smislu te reči ima dosta performansa, dokumentarnih i teorijskih projekata na sceni.

"Pokušavamo da uhvatimo sve ono što je relevantno znati o kretanjima u savremenom teatru u internacionalnim okvirima", istakla je Suša.

"Savremeni teatar se više ne kreće samo jednom putanjom, odavno više nije samo repertoarsko pozorište zasnovano na dramskom tekstu ili predlošku. Odavno postoje granične forme između performansa i teatra, koje su već kanonizovane, ne samo u teoriji nego i u pozorišnoj praksi", objasnila je ona.

Napominjući da je "jedna od uloga Bitefa da edukuje stručnu javnost, čak i u terminološkom smislu", dodala je da treba dati i novo značenje čuvenom programskom sloganu koji je pratio Bitef od osnivanja - "Nove pozorišne tendencije".

"Proteklih godina je taj slogan često propitivan, sa razlogom, jer je u istorijskom smislu bio vezan za period neoavangarde u pozorištu krajem 60-ih i početkom 70-ih godina 20. veka, kada je Bitef osnovan i kada je promovisao tu vrstu pozorišta", podsetila je ona.
"Od tada se pozoršte puno puta promenilo, kao i sam Bitef, pa je i taj slogan zahtevao ponovno promišljanje i drugačiji način upotrebe u kontekstu savremenog Bitefa i savremenog društva", rekla je selektorka.

Ona je najavila da se nadnaslov "Nove pozorišne tendencije" više neće primenjivati na selekciju u celini nego na njen deo koji bi se bavio nekim fenomenom karakterističnim za savremeno pozorište.

"Ove godine je to "lecture perfomance" odnosno predavanje - performans. To je jedna vrsta podžanra savremene umetnosti uopšte, koja nam dolazi iz vizuelne umetnosti, ali ima svoju primenu i u pozorištu. Mi ovoga puta imamo tri predstave koje se time bave, kao i prateće događaje koji taj pojam dodatno tematizuju i objašnjavaju", rekla je ona.

U tom delu Bitefa su "Prošlost je sada" Korine Majer (Švajcarska), "Bojno polje sećanja 1914/2014" Hansa-Vernera Krezingera (Nemačka) i "Communitas na ispitu" Ane Vujanović i Saše Asentića (Srbija).

Veći broj predstava bavi se temom Prvog svetskog rata, iz različitih perspektiva, često na kritički način, bez prigodno-spomeničarskog karaktera.
"Apsolutno verujem u to da je pozorište pre svega mesto za kritičku misao i za dijalog sa svetom i o svetu", istakla je Suša.

"Meni lično je najuzbudljivije ono pozorište koje se ne zatvara iza koncepta "četvrtog zida" koji pripada konvenciji 19. veka, već ulazi na razne načine u direktni dijalog sa zajednicom. Pritom mislim na zajednicu ljudi koji određenog dana dođu u određeno pozorište da gledaju neku predstavu, ali i na zajednicu u širem značenju tog pojma", dodala je ona.
Osvrnuvši se na selekciju za 48. Bitef, rekla je da je "ove godine u fokusu bila Evropa, sa razlogom".

"Krenuli smo od stogodišnjice Prvog svetskog rata kao platforme za promišljanje savremene istorije Evrope - od kraja tog rata do današnjih dana. Predstave u selekciji bave se različitim fenomenima te teme, koji su nama dobro poznati, polemišu sa njima iz perspektive savremenog društva i savremenog teatra. To je i bila naša centralna misao", izjavila je ona.

Suša je istakla da je "najvažnije što sve te predstave imaju vrlo aktivan dijalog i očekuju aktivnu komunikaciju sa onima kojima se obraćaju".

"To nije uvek nužno provokativno pozorište u smislu da je publici neprijatno ili da je na bilo koji način izložena tuđim pogledima, ali jeste pozvana da se uključi u aktivno promišljanje onih sadržaja koje će moći da vidi i to je ono što je meni izuzetno uzbudljivo".

"Neke predstave to rade sa puno muzike, u formalnom smislu na vrlo atraktivan način, neke su više intelektualno orijentisane, ali sve traže pametnog, koncentrisanog i dobronamernog gledaoca spremnog da uđe u tu vrstu dijaloga", zaključila je Suša.
Od 20. do 30. septembra u Beogradu i Novom Sadu u glavnom programu biće izvedeno 13
predstava iz Poljske, Litvanije, Švajcarske, Nemačke, eks-ju regiona i Srbije.
Žiri, čija je predsednica rediteljka iz Izraela Lila Deker-Avneri, dodeliće Gran pri "Mira Trailović" i Specijalnu nagradu.

I ove godine biće održani tradicionalni prateći programi Bitef polifonija, Bitef na filmu, kao i niz tribina.