AMERIČKI AVION PETE GENERACIJE: Njega se piloti plaše više nego džihadisti! Evo zašto...

Projekt razvoja ovog aviona pete generacije, za kojeg Američko ratno vazduhoplovstvo danas tvrdi da je najmoćniji lovac na svetu, koštao je više od 66 milijardi dolara

VAŠINGTON/BAGDAD - Američki borbeni avion F-22 Raptor po prvi put je učestvovao u borbenim operacijama za vreme ovonedeljnih vazdušnih napada na pozicije Islamske države u Iraku. Taj trenutak označio je vatreno krštenje za jedan od najskupljih i najkontroverznijih aviona, kojeg se vrhunski piloti boje više nego njihove mete.

Ceo projekat proizvodnje aviona od početka je bio izložen ozbiljnim problemima. Test avioni su se rušili, piloti su ginuli, gubili svest, a problemi sa disanjem mučili su čak i osoblje zaduženo za održavanje aviona.

Projekt je daleko prekoračio sve planirane troškove, a cela flota aviona više puta provela je prizemljena dok su stručnjaci iz Lokid Martina i američke vojske pokušavali da otkriju najnoviji problem koji ugrožava živote pilota i mehaničara.

Projekt razvoja ovog aviona pete generacije, za kojeg Američko ratno vazduhoplovstvo danas tvrdi da je najmoćniji lovac na svetu, koštao je više od 66 milijardi dolara. Visoka cena pravdala se idejom razvoja novih tehnologija i planom da će se cena po jednom lovcu smanjiti sa dovoljno velikim brojem proizvedenih jedinica.

Ali, česti problemi sa raptorom i pojava jeftinijeg i svestranijeg lovca-bombardera F-35 naveli su SAD da prekinu proizvodnju ovog aviona nakon samo 187 isporučenih primeraka. Svaki dalji razvoj ovog aviona je zaustavljen. Poređenja radi, prethodni američki lovački avion, F-15, proizveden je u 1.198 primeraka, a njegov razvoj traje već četrdeset godina, od prvog službenog leta.

S najnovijim akcijama u Iraku, F-22 je konačno korišćen u borbi, i time je postao prvi avion pete generacije koji je učestvovao u bojnim akcijama. Ali, premda proizvođač tvrdi da su svi problemi na avionu uklonjeni, brojni vrhunski piloti još odbijaju da lete na njemu

F-22: 22 godine razvoja i dva smrtna slučaja

Prva nesreća u razvoju ovog aviona dogodila se 1992. godine, kada se prototip razbio o pistu prilikom sletanja. Istraga je pokazala da se radilo o softverskoj grešci, a pilot je srećom preživeo.

Drugi pad dogodio se 2004. godine za vreme poletanja. Kratak gubitak snage motora prilikom prethodnog gašenja uzrokovao je kvar u sistemu kontrole leta, što je uzrokovalo padom i potpunim uništenjem aviona. Pilot je iskočio na vreme, a cela flota F-22 bila prizemljena dok greška nije uklonjena.

U martu 2009. godine, test avion F-22 srušio se nedaleko od vazdušne baze Edvards, a incident je obeležila i prva smrt pilota.

Istraga je pokazala da je David Kulej izgubio svest prilikom manevrisanja, i da je pokušao iskoči iz aviona kada je shvatio da je prenisko da bi se ispravio. Poginuo je od vazdušnog udara, jer je avion putovao prevelikom brzinom za iskakanje.

Nova tragična nesreća dogodila se u novembru 2010. godine, kada se F-22 iz vazdušne baze Elmendorf srušio i odneo život već drugog pilota. Cela flota je tada dobila zabranu letenja ispod 25.000 stopa, a potom je bila i potpuno prizemljena. Otkriveno je da sistem za održavanje života gubi vazduh kada se motor pregreje. Predstavnici vazduhoplovstva tvrdilli su da je pilot sam kriv jer nije uključio pomoćni sistem za dovod kiseonika, ali istraga ministarstva odbrane ustanovila je da je za nesreću kriv tehnički nedostatak.

Tokom 2012. probleme sa gušenjem počeli su da prijavljuju i mehaničari koji su radili na avionu.

Poslednja nesreća dogodila se u novembru 2012., kada se F-22 srušio zbog kvara na električnoj žici, koja je zapalila hidrauličnu tečnost i uzrokovala požar na kontrolama leta u avionu. Pilot je iskočio na vreme i niko nije stradao u padu.

http://www.youtube.com/watch?v=pKJGHDDo3Hc

(Jutarnji.hr)