Tajna uspeha nekih od Zastavinih modela, kao i kult koji se oko njih napravio naš sagovornik objašnjava jednostavnom rečenicom - Na pravom mestu u pravo vreme, dostupnost i jednostavnost proizvoda
U njima se išlo prvi put na more, prvi put ljubila devojka, dobijala prva vozačka... On je bio prvi automobil prosečnog Jugoslovena, a zbog ljubavi ili vremena koja su usledila, mnogima i jedini. I danas ćete ga videti na srpskim ulicama, kako polako klopara izbegavajući rupe – video je i bolje dane, ali još uvek vozi.
Priča o Britancu koji sakuplja Zastavina vozila nedavno je izazvala veliku pažnju javnosti. Ipak, one koji malo bolje poznaju ovaj brend vest nije naročito iznenadila. Zašto? Zato što je Zastava jednom imala ogromno izvozno tržište u Britaniju. Niste ovo znali?!
Onda su vam možda promakle i ove činjenice.
Priča o Britancu koji sakuplja Zastavina vozila nedavno je izazvala veliku pažnju javnosti. Ipak, one koji malo bolje poznaju ovaj brend vest nije naročito iznenadila. Zašto? Zato što je Zastava jednom imala ogromno izvozno tržište u Britaniju. Niste ovo znali?!
Onda su vam možda promakle i ove činjenice.
Facebook
Zastava automobili među nostalgičarima danas uživaju skoro kultni status.
Danijel Kadarjan, asistent na Fakultetu za menadžment u Sremskim Karlovcima i savetnik jednog automobilskog časopisa, svoju ljubav prema Zastava automobilima podigao je na jedan viši nivo. On je autor monografije „Zastava automobili – priča o jednom brendu".
"Često me pitaju - Zašto voliš baš Zastavu? Moj odgovor je sledeći: Zato što je to marka automobila sa kojom smo odrasli, sa kojom sam i ja odrastao. Nekima je to bio prvi auto, nekima jedini, nekima sadašnji...ali gotovo svako ko je odrastao na ovim prostorima, može da navede barem jedno iskustvo koje je vezano upravo za automobil ove marke priča Kadarjan dodajući da porodični „Jugić" i danas ima posebno mesto u njegovom srcu.
Ideju za knjigu Danijel je dobio 2008. godine, kada je zvanično saopštena vest o gašenju proizvodnje u Kragujevcu i o privatizaciji fabrike.
Pune dve godine je trajao proces prikupljanja podataka i knjiga je objavljena u proleće 2010. Zbog ograničenih sredstava, knjiga je štampana u svega 200 primeraka, od kojih je preko 70 odsto plasirano u inostranstvo.
Tajna uspeha nekih od Zastavinih modela, kao i kult koji se oko njih napravio naš sagovornik objašnjava jednostavnom rečenicom: „Na pravom mestu u pravo vreme, dostupnost i jednostavnost proizvoda".
Ipak, i pored svega što je o legendarnim Fićama, Jugićima i Tristaćima poznato, evo podataka koji će zaista testirati vaše znanje o "Crvenoj Zastavi".
Fića (Zastava 600/750/850) je predstavljen u vreme kada je bilo preko potrebno motorizovati državu
Facebook
"Mali, jednostavan, izdržljiv, i dostupan širokim narodnim masama, Fića je motorizovao porodice širom Jugoslavije na isti način kako su to Fiat 500 i 600 učinili u susednoj Italiji. Pored toga što je bio i ostao izuzetno „šarmantan" automobil, mobilnost naroda je ključ uspeha legendardnog Fiće jer je predstavljao sredstvo pomoću kojeg su mnoge stvari postale svima dostupnije", objašnjava Kadarjan.
Tristać (Zastava 1300/1500) je u narodu poznat kao jugoslovenski Mercedes
Facebook
"U vreme kada je predstavljen, bio je omiljeno vozilo partisjkih kadrova, rukovodioca ustanova, bolje stojećih i ugladnih građana i ostalima koji su sebi mogli da priušte luksuzno vozilo. Nije bilo potrebno voziti se u stranom luksuznom automobilu, kada je domaći automobil nudio luksuz na kućnom pragu", kaže naš sagovornik.
Stojadin (Zastava 101) je bio najpopularniji porodični automobil širom Jugoslavije
Facebook
Pažljivom segmentacijom tržišta, Fića je zauzeo mesto malog gradskog automobila, dok je Tristać ostao pripadnik više klase poslovnih limuzina. Stojadin je predstavljen u pravom trenutku, kao pripadnik klase između ova dva automobila kao „pravi porodičan automobil".
Amerikanci su Jugića kupili „na slepo"
Facebook
Tek nakon 6 meseci prodaje na tržištu SAD Juga je bilo moguće kupiti sa lagera. Tokom prvih meseci proizvodnje isporučivana su vozila isključivo kupcima koji su platili nekoliko meseci ranije "na slepo".
"Jugo je bio najjeftiniji nov automobil u SAD-u 80-ih godina prošlog veka, i najprodavaniji uveženi automobil u prvoj godini uvoza prošlog veka u SAD-u. Kupovali su ga sa brošure, bez da su ga i videli uživo, a kamoli testirali. Tako je Zastava uspela nešto što ni jedan istočno-evropski proizvođač, pa čak ni pojedini zapadno evropski brendovi nisu - da plasira svoje vozilo u SAD", objašnjava Danijel Kadarjan Zastavin „posao stoleća" kako je svojevremeno u narodu kršten projekat „Yugo America".
Kada je tim stručnjaka iz Amerike prvi put došao u Beograd da se upozna sa Zastavinim Jugićem mislili su da se neko šali sa njima
Kada je tim stručnjaka iz Amerike prvi put došao u Beograd da se upozna sa Zastavinim Jugićem mislili su da se neko šali sa njima
Facebook
"Kada je projekat bio tek u začetku, kada je Malkolm Briklin, osnivač kompanije Yugo America, doveo svoj tim stručnjaka u Beograd da se na parkingu ispred Geneksa na Novom Beogradu upoznaju sa malim automobilom i predstavnicima rukovodstva kompanije čiji je automobil zamislio da plasira u SAD, njihov komentar je bio: „Ti se šališ sa nama? Kada je prvi let nazad, da se odmah vratimo na aerodrom, dok smo blizu?" On ih je uverio da je moguće modifikovati i unaprediti tada osnovnog Juga 45, i posle godinu i po dana intenzivnog rada, i preko 500 izmena Jugo se pojavio na tržištu SAD-a", priča naš sagovornik.
Od 794.428 proizvedenih jugića, u SAD je plasirano 141.511 jedinica. To znači da je skoro 20% ukupne proizvodnje Juga otpremljeno u SAD.
Zastava je bila prisutna na 5 kontinenata, u 78 zemalja širom sveta!
Prvi kontigent sa 500 automobila „Yugo GV" za američko tržište otpremljen je iz Kragujevca 1985. godine. Posle SAD-a, najviše je automobila plasirano u Egiptu, Poljskoj i u Velikoj Britaniji.
Egipćani su sami sklapali naše automobile
Tržište Egipta je zanimljivo jer je tamo Zastava primenila concept CKD - Complete knock down. Naime, kompletan automobil u komponentama je slat spreman za montažu, pa je tamo sastavljan.
"Projekat sa Egiptom je bio zanimljiv po tome što su zastavina vozila tamo bila montirana a ne izvožena. Svojevremeno, najpopularnije egipatsko taksi vozilo je bila upravo Zastava 128", priča autor Zastavine monografije.
„Yugo cabrio" je jedini automobil iz novije porodice „Yugo" koji se nije plasirao na tržište Velike Britanije
Facebook
Predstavljanje „Jugo kabria 55" u Birmingemu 1985. godine
Zbog malog broja sunčanih dana i mnogo kiše, uvoznici su smatrali da ovaj model ne bi doživeo značajnu popularnost. Zato je njegov izvoz ubrzo obustavljen.
Za kraj, naš Jugo je stigao i do Holivuda:
Jugo u filmu „Umri muški sa osvetom”
Jugo u filmu „Ko je ubio Monu?”
A ima i novijih primera. Evo Juga u Diznijevom hit crtaću „Automobili 2”
(Dnevno.rs)