Za njegovo usvajanje će biti potrebno da ga odobri Vlada Srbija, a na kraju i narodni poslanici. Ukoliko bude izglasan, najtežim bolesnicima, kojima po mišljenju medicinskih stručnjaka nema pomoći, lekari će veštački moći da oduzmu život.
Crkva protiv
Miloš Stojković, teolog i poverenik manastira Hilandar, kaže za Kurir da je svako ubistvo, pa čak i ono iz milosrđa, najgori greh, koji čovečanstvo ne sme da dozvoli.
- Crkva nikad neće podržati eutanaziju jer niko nema pravo da čoveku oduzme život. Život je čoveku dodelio Bog, a ne čovek. Zato je Bog jedini koji može da mu ga oduzme. Ko je čovek da ubija ono što je Bog stvorio? - kaže Stojković i dodaje da se i kod najtežih bolesnika može desiti da ozdrave:
- Odakle mi znamo da se čovek koji je u komi neće iznenada probuditi. Za Boga nema nemogućeg. Mnogima je poznato da slepi progledaju, a bolesni od najtežih oblika karcinoma mogu da se izleče molitvom. Pošto se eutanazija vodi kao milosrdna smrt, to direktno znači ubistvo koje, kratko i jasno - crkva nikad neće prihvatiti.
Mogućnost zloupotrebe
S druge strane, advokat Vojin Biljić objašnjava da, ukoliko se eutanazija zakonom odobri, neophodno je biti veoma oprezan u donošenju odluka.
- Moj stav je krajnje pozitivan i smatram da tako nešto treba da se dogodi. Ipak, ovde imate sukob dva ljudska prava: pravo na život i pravo na zabranu nečovečnog postupanja, mučenja. Dakle, ako neko trpi najjače bolove, onda sama činjenica da se to dozvoljava znači mučenje te osobe. Kad je reč o odluci koga treba eutanazirati, neophodno je da postoji saglasnost te osobe i konzilijuma lekara i stručnih lica. Drugačije nikako, jer može doći do zloupotrebe.
Do zaključenja broja o ovom pitanju nismo dobili odgovor od ministra zdravlja Zlatibora Lončara.
Ministarstvo pravde
PRAVO NA EUTANAZIJU OTVARA NIZ PITANJA IZ RAZNIH OBLASTI
Iz Ministarstva pravde kažu da će o usvajanju zakona o eutanaziji biti odlučeno na javnoj raspravi i dodaju da bi zloupotreba prava na eutanaziju radi sticanja neosnovane materijalne ili druge koristi bila osnov za krivičnu odgovornost.
- Pravo na eutanaziju je predlog radne grupe, a nacrt zakonika predviđa pravo na eutanaziju kao pravo fizičkog lica na dobrovoljni prevremeni prekid života, i to ukoliko se ispune humani, socijalni i medicinski uslovi, koji bi bili propisani posebnim zakonom. Imajući u vidu da pravo na eutanaziju otvara niz filozofskih, psiholoških, socioloških, religijskih i moralnih pitanja, opstanak ovog rešenja zavisiće od javne rasprave.
Dr Ivica Mladenović
ZAKON MORA DA BUDE JASNO DEFINISAN
Psihijatar i načelnik Instituta za bolesti zavisnosti dr Ivica Mladenović kaže da je pitanje eutanazije veoma kompleksno.
- Ona ima i pozitivne i negativne strane, zato je izuzetno komplikovano reći samo - da ili ne. Pre svega zakon mora da bude jasno definisan i kulturološki prilagođen našoj zemlji. Dalje, to zahteva konsenzus eksperata i javnu raspravu. Svaki prenagljeni postupak može da ima negativne efekte, što ne sme da se desi kad je reč o životu.
Ovo treba znati o eutanaziji
- Eutanazija je reč grčkog porekla i doslovno prevedena znači „dobra smrt“
- To je okončanje života osobe koja je trajno neizlečivo bolesna. Okončanje se obavlja na bezbolan ili minimalno bolan način u cilju prestanka patnje
- U Hipokratovoj zakletvi, koju izgovara svaki lekar pre stupanja na dužnost, piše: „Zaklinjem se da neću nikome dati lek koji će uzrokovati smrt ili dati savet koji će nekoga usmrtiti“
- U Belgiji, Holandiji, Francuskoj, Luksemburgu, Švajcarskoj, Danskoj, Norveškoj, Austriji eutanazija je zakonom dozvoljena
- U Grčkoj i Rumuniji eutanazija je zabranjena, a lekar koji primeni te metode može da završi u zatvoru
- Eutanazija životinja koje trpe velike bolove je dozvoljena svuda u svetu i to se zove „uspavljivanje“
- U nacističkoj Nemačkoj postojali su vrlo strogi zakoni protiv eutanazije životinja, dok je eutanazija ljudi bila dozvoljena