Jugo plašio Amerikance

USPON I PAD PROJEKTA YUGO AMERIKA: "Robovi u Zastavi prave auto dok ljušte šljivovicu!"

Foto: Nabojsa Mandic
Lobisti u SAD govorili da u „Zastavi“ rade robovi koji „ljušte“ šljivovicu

Tada tradicionalni antikomunistički mentalitet nije bio prepreka da se u Americi proda po 1.000 „juga“ dnevno! Jer, auto za 4.000 dolara bio je ponuda koja se ne odbija!

Koliku je prašinu „jugo“ podigao u SAD, najbolje govori činjenica da je postao politička tema! Jedan kongresmen, očigledno lobista, pričao je da fabrika u Kragujevcu koristi robove, dok radnici uredno ljušte „tradicionalno piće s Balkana, domaću šljivovicu“! Očigledno je jedan „jugo“ zasmetao tamošnjim fabrikama, pa su za svaki slučaj poslale svog čoveka da „udari“ antipropagandu.

Oštećeni u startu

Sve ovo obradio je Džejson Vujić, američki profesor srpskog porekla, u svojoj knjizi „Jugo - uspon i pad najgoreg automobila u istoriji“, koja je dobila veliki publicitet u Sjedinjenim Državama.

Jedna od interesantnih priča govori o poseti američkog partnera fabrici. Kad je prvi put došao i video kako se sklapa „jugo“, bio je zaprepašćen videvši da radnici slažu nova vrata za „juga“ jedna na druga, pri čemu je bilo evidentno da su sva vrata na taj način oštećena! Pre nego što je ušao u avanturu prodaje „juga“ u SAD, poslao je fabrici u Kragujevcu faks u kojem je stajalo šta sve moraju da promene u proizvodnji da bi podigli kvalitet.

Nismo imali ni faks

I to bi bilo dobro da je faks-mašina postojala u Kragujevcu! Tek nakon nekoliko dana, koliko je trebalo da nabave faks, stigao je papir duži od 2,5 metara u kojem su taksativno nabrojani svi nedostaci proizvodnje.

Naravno, 90 odsto tih nedostataka verovatno nikad nije ispravljeno.

Operacija prodaje „Zastavinih“ automobila u Americi propala je nakon četiri godine, a ogromna količina uvezenih automobila danas se uglavnom koristi za pravljenje umetničkih dela.