BEOGRAD - Izmenama zakona o bezbednosti saobraćaja čije se usvajanje uskoro očekuje najviše će pogoditi nesavesne i bahate vozače, izjavio je danas direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
Prema njegovim rečima, biće pooštrene kazne za prekršaje kojima se najviše ugrožava bezbednost, dok će neke radnje prestati da se tretiraju kao prekršaj. "Za vozače se neće desiti ništa toliko novo kao što je to bilo 2009. godine. Što se tiče kaznene politike, ide se na to da se za one prekršaje koji najviše ugrožavaju bezbednost pooštre kazne, a sa druge strane, za one prekršaje gde nije toliko izraženo ugrožavanje bezbednosti, da se ublaže, a neke radnje bi čak mogle i da prestanu da budu prekršaji", rekao je Okanović.
Naveo je da će se u izmenama naći i odredbe koje se odnose na obaveze putara sa ciljem da putevi budu bezbedniji kako ne dolazilo do saobraćajnih nezgoda sa tragičnim ishodom.
Govoreći o dubinskoj analizi saobraćajnih nezgoda koja podrazumeva da nakon svake saobraćajne nezgode sa veoma teškim posledicama, upravljač puta mora da formira posebnu Komisiju koja će istražiti da li je možda put doprineo nastanku saobraćajne nezgode ili je čak i uzrokovao, Okanović je rekao da to putari u poslednjih pet godina nisu ni radili.
"To su pravdali time da je postojeća zakonska regulativa nejasna odnosno nepotpuna i da zbog toga to ne mogu da rade", naveo je on. Upravo se ovim izmenama, kako je rekao, detaljno regulišu obaveze putara po pitanju svih mera koje bi trebalo da unaprede bezbednost puteva.
Okanović je objasnio da su tako izmenama zakona obuhvaćene i dubinska analiza saobraćajnih nezgoda, upravljanje crnim tačkama, kao i provera bezbednosti saobraćaja u fazi projektovanja i planiranja."Cilj je da već prilikom projektovanja stručnjaci za bezbednost saobraćaja razmatraju odnosno procene bezbednost, da se ne dešava da se put pusti, pa da se tek onda vidi da li je dobar ili nije", rekao je Okanović. To znači da se izmanama zakona o bezbednosti saobraćaja ide ka tome da se što više smanji broj saobraćajnih nezgoda.
Upitan da li će ubuduće biti više kamera na ulicama, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja je istakao da svakako jeste cilj da se uredi video nadzor, i to ne samo na ulicama i putevima već i u policijskim vozilima."Sećamo se svi da je Poverenik za zaštitu informacija od javnog značaja (Rodoljub) Šabić imao određene primedbe na upotrebu kamera u policijskim automobilima, i upravo bi ovim zakonom to trebalo da se otkloni odnosno trebalo bi da postoji vrlo jasan zakonski osnov za upotrebu kamera u policijskim vozilima", kazao je Okanović.
On je podsetio da je pre izmena zakona o bezbednosti saobraćaja koji je usvojen 2009. godine ta oblast bila regulisana zakonom koji je donet još 80-tih godina.
Sada, pored toga što će biti ispravljeni neki nedostaci zakona koji su uočeni za ovih pet godina, biće još više ispoštovan princip odgovornosti bezbednosti saobraćaja, podvukao je Okanović."Što se tiče izrade (izmena zakona) mislim da je u završnoj fazi, međutim procedura svakog novog zakona podrazumeva da prođe određena mišljenja nadležnih državnih organa, određenih ministarstava i drugih tela, a tu je svakako i javna rasprava", rekao je on.
Okanović očekuje da bi to otprilike moglo trajati najmanje 60 dana i da bi posle toga Srbija brzo mogla da dobije izmene zakona o bezbednosti saobraćaja.
Direktor Agencije za bezbednost saobraćaja i član Radne grupe MUP-a za izradu izmena zakona, Krsto Lipovac rekao je da će se u predlogu naći opšti stav o tome šta je nasilinička vožnja, kao i dve "konketizacije"."Mi predlažemo da se dodaju još dve, vožnja ekstremno visokim brzinama - ukoliko neko prekorači 90 kilometara na sat u odnosu na ograničenja u naselju, odnosno ako prekorači 100 kilometara na sat na otvorenom putu", precizirao je Lipovac.
Drugi predlog je vožnja na jednom točku mopeda odnosno motocikla, objasnio je Lipovac i dodao da u narednom periodu treba potpuno eliminisati ova dva vida nasilničke vožnje."Predviđeno je i nekoliko važnih novina, prva je obaveza jedinica lokalne samouprave da formiraju svoje telo za bezbednost saobraćaja", rekao je Lipovac izrazivši očekivanje da će Radna grupa već sledeće sedmice predati MUP-u predložena rešenja.
"Ostao nam je još jedan važan razgovor i usaglašavanje možda najvažnije tačke u zakonu, a to je način finansiranja", istakao je Lipovac rekavši da je jedna od ideja formiranje Fonda za bezbednost saobraćaja.