Budućnost u napicima

SAB Miler kreće u koka-kolanizaciju Afrike

Foto: Profimedia
Drugi najveći proizvođač piva u svetu udružuje se sa američkim bezalkoholnim džinompreko svojih pogona u afričkim zemljama, ciljajući godišnju prodaju od 2,9 milijardi dolara

„SAB Miler“ (SABMiller) nije više tu samo zbog piva. Drugi najveći proizvođač piva na svetu okrenuo se bezalkoholnim pićima, učestvujući u stvaranju najveće kompanije za proizvodnju „koka-kole“ u Africi. Kao i sam direktor kompanije Alan Klark, ovaj poslovni potez nije odraz razmetljivosti, već brige za budućnost piva, skromnog pića pod velikim pritiskom.

U novoj korporaciji, „SAB Miler“ udružuje svoje pogone za proizvodnju bezalkoholnih pića u nekoliko afričkih zemalja s kompanijama pod kontrolom „Koka-Kole“ i lokalnog investitora GFI. Cilj je da se skromna potrošnja bezalkoholnih pića u državama kao što su Kenija i Tanzanija podigne na oko 100 litara po osobi godišnje, koliko se popije na zrelom južnoafričkom tržištu.

Taj plan mogao bi biti izvodljiv. Na tržištima u razvoju prodaja se unapređuje od pijaće vode - tamo gde je ima - do bezalkoholnih pića. S druge strane, svi pokušaji da se kupci piva, na bilo kom tržištu, navedu da umesto jeftinih kupuju skupe marke nose sa sobom opasnost da pivopije prebegnu u redove konzumenata elitnijih pića kao što je vino.

Foto: Profimedia
Rastuća srednja klasa u Africi je željeni potrošač nove kompanije


Velika južnoafrička kompanija sa svoje strane dovodi proizvođače pića (koji ostvaruju 57 procenata projektovane zarade pre odbitka kamate i ostalih mrskih stvari) u „Koka-Kola Beveridžiz Afrika“ (Coca-Cola Beverages Africa), uz projektovanu prodaju od 2,9 milijardi dolara. „SAB Miler“ će imati 57 procenata ekonomskog interesa u grupi, čiji će biti većinski vlasnik sa 50 procenata i jednom akcijom s pravom glasa.

Pa ipak, ne može se smatrati da „SAB Miler“ nije platio nikakvu cenu za sticanje kontrole nad proizvođačima bezalkoholnih pića u okviru „Koka-Kole“ i GFI. Potpisan je i dopunski ugovor, vredan 260 miliona dolara, kojim „Koka-Kola“ preuzima vlasništvo nad 19 „SAB Milerovih“ bezalkoholnih brendova ili kupuje licence za njih. „Koka-Kola“, takođe, ima mogućnost da poveća nadoknadu za korišćenje franšize koju zajednička kompanija plaća za pravo na proizvodnju čuvenog pića istog imena u slučaju da dividende budu ispod očekivanih.

U međuvremenu, u Sjedinjenim Američkim Državama, najvećem svetskom tržištu bezalkoholnih pića, mnogo manje Amerikanaca će jedni drugima čestitati Dan zahvalnosti uz čašu „koka-kole“ ili piva „miler“, najpoznatije robne marke „Sab Milera“. Sad su u modi piva iz malih zanatskih pivara sa imenima kao što su „old nogins tenglvud ejl“ („Old Noggin‘s Tanglewood Ale“) i napici toliko gadnog ukusa da mora da su zdravi (da li je neko za sveže ceđeni kelj?). Konsolidacije većeg obima od ove, kao što je ponuda „AB InBevfora“ za „SAB Miler“, bez sumnje se već pripremaju.

Jonathan Guthrie