BEČ - Austrijski mediji objavili su danas detaljnu priču o drami aviona turske avio kompanije "Turkiš erlajnz" koji je u petak, tokom leta na relaciji između Frankfurta i Istanbula prinudno sleteo na bečki aerodrom Švehat (Schwechat).
Kako piše bečki Kurir, pažnju austrijskih kontrolora leta "boing 737-800" sa 180 putnika privukao je u petak u 14:55 časova. Naime, nakon ulaska u austrijski vazdušni prostor kod mesta Unken u pokrajini Sacburg, austrijski kontrolori leta nisu uspeli da uspostave radio vezu sa pilotom. Malo zatim, kontolori leta primili su signal koji pilot aktivira kada je avion otet. Nakon toga avion je počeo strmo da ponire, promenio je i kurs leta i uputio se u pravcu istoka.
Služba za nadzor vazdušnog prostora oružanih snaga Austrije, koja je takođe pokušala da uspostavi vezu sa avionom, je navodno uhvatila poruku na arapskom jeziku, te su i oni posumnjali da je avion otet i da će, kako je navedeno u jednom izveštaju, biti upotrebljen kao "terorističko oružje u napadu na veće gradove Austrije“, kao što je to bio slučaj 2001. godine u napadu na kule bliznakinje u Njujorku. Prvi veći grad, koji se u tom trenutku nalazio na novoj ruti aviona, bio je Beč.
Iako je avion, leteći na visini od samo 4.000 metara preleteo preko vojnog aerodroma Celtveg (Zeltweg), nijedan od "eurofajtera", aviona oružanih snaga Austrije nije mogao da uzleti, jer su njihovi rezervoari za gorivo bili u potpunosti prazni. Razlog za to su mere štednje, koje zbog krize u budžetu sprovodi austrijska vojska.
Srećom, kod mesta Heršing (Hörsching) bila su stacionirana dva aviona tipa "saab-105", lovca naoružana mitraljezima, koji su odmah uzleteli. U 15 časova kontrolori leta su po prvi put uspeli da uspostave radio vezu sa pilotom koji im je rekao da će avion prinudno spustiti na bečki aerodrom.
Međutim, ni nakon kontakta sa pilotom kontrolori leta nisu mogli zvanično da objave da se radilo o lažnoj uzbuni otmice aviona, jer im je pilot delovao veoma nervozno, te zbog toga nisu mogli da isključe ni mogućnost da se u trenutku javljanja nalazio pod pretnjom terorista.
U 15:07 časova piloti aviona oružanih snaga Austrije su po prvi put uspostavili vizuelni kontakt sa "boingom", te je on u njihovoj pratnji leteo sve do bečkog aerodroma. U 15:27 časova pilot je isključio alarm koji upozorava na otmicu aviona i aktivirao "normalan" alarm za slučaj opasnosti.
Iako su vremenski uslovi bili veoma loši, avion se u 15:28 časova bezbedno spustio na bečki aerodrom Švehat, te je prosleđen u istočnu aerodromsku oblast, namenjenu za slučajeve otmice aviona. Na aerodrom je stigla i policija.
Nedugo nakon sletenja rešena je misterija "otmice“. Naime, nakon ulaska u austrijski vazdušni prostor u avionu je došlo do naglog pada vazdušnog pritiska, te je zbog toga pilot bio prinuđen da spusti avion na manju visinu i samim tim uđe u područje gušćeg vazduha. U tom trenutku među putnicima je izbila panika, a jednom muškaracu je pozlilo.
Spuštanje aviona na manje visine tokom ovakvih slučajeva je deo standardne procedure. Međutim, pilot je, umesto normalnog alarma za slučaj opasnosti, greškom pritisnuo drugo dugme na transponderu i tako aktivirao alarm u slučaju otmice aviona. Putnik kojem je pozlilo nakon sletanja zbrinut je u aerodromskoj ambulanti, dok su ostali
putnici na svoja odredišta otputovali avionima drugih aviokompanija.