Sagovornici Kurira kažu da se pri nabavci reklamnog materijala najlakše nameštaju tenderi, odnosno favorizuju određeni ponuđači.
Motiv divlje svinje
- Kako nije jasno definisano šta je tačno reklamni materijal, moguće su razne vrste zloupotreba. To funkcioniše na sledeći način - neki od nadležnih iz javnih ustanova sklope dogovor s nekim od proizvođača ili uvoznika i onda napišu takav tender da praktično samo taj dobavljač može da odgovori na njega. Te nameštaljke su često i više nego očigledne. Nabavljaju se svakojake bizarnosti, maltene sve što je na lageru favorizovanog ponuđača. Kome se poklanjaju kožne ženske torbe, pivske krigle i slično i šta to govori konkretno klijentima o tom preduzeću?! - pita se jedan od dobavljača koji često učestvuje na tenderima.
JP „Vojvodinašume“ procenilo je da su idealni pokloni za poslovne partnere pivo i keramičke krigle, pa je tako u decembru 2013. godine naručilo 100 krigli, 50 flaša svetlog i 50 flaša tamnog piva, etikete za vino s motivima zamka, jelena, lopatara, muflona i fazana, kao i metalne etikete za rakiju od 0,5 litara sa motivom divlje svinje. Isto preduzeće naručilo je i žensku kožnu torbu, tipa „safijano“, crvene boje, s bravicom srebrene boje visokog sjaja i sa kožnim džepom za kartice i dokumenta. Trebovali su i kožnu futrolu za telefon „ajfon“, model 4s, čija je unutrašnjost postavljena telećom kožom.
Setovi za manikir
Visoka poslovna škola u Novom Sadu smatrala je da bi prikladan poklon u reklamne svrhe bio „metalno, okruglo ogledalce s dekorativnim providnim kamenom koji liči na brušeni dijamant“, kao i držač beleški u obliku jabuke sa štipaljkom, dok je JP Zavod za urbanizam Vojvodine krajem novembra naručilo 200 komada kutijica za lekove i 60 setova za manikir.
Vladimir Zelenović, direktor JP „Zavod za urbanizam Vojvodine“, kaže da je 200 komada kutija za lekove i 60 setova za manikir „naručeno zbog želje preduzeća da veći broj ljudi dobije poklon kao znak pažnje“.
- Odabir reklamno-propagandnog materijala predložio sam ja kao direktor preduzeća - rekao je Zelenović, ne precizirajući kako su mu baš ovi neobični artikli pali na pamet. Vrednost ugovora iznosi 1.247.580 dinara.
Do zaključenja broja odgovore od ostalih ustanova i JP nismo dobili.
Dragan Dobrašinović
ZAKON MORA DA SE MENJA!
Dragan Dobrašinović iz Koalicije za nadzor javnih finansija kaže za Kurir da bi nabavke reklamnog materijala morale da budu mnogo bolje regulisane zakonom:
- Ovo polje bi zakon morao mnogo bolje da reguliše kako ne bi dolazilo do zloupotreba. Reklamni materijal morao bi da bude usklađen s delatnošću firme i da bude simbolične vrednosti, a ne da, kao sada, služi kao sredstvo za dobavljanje materijalne koristi.
Ludilo mozga
HTELI DA KUPE I POZLAĆENE ŠOLJICE
Podsetimo, Kurir je pisao i o skandaloznoj nabavci PD „Elektrosrbija Kraljevo“, koji je u novembru ove godine naručio 100 šoljica ukrašenih 18-karatnim zlatom. Ove šoljice, kako su naveli, moraju da budu napravljene od visokokvalitetnog porcelana koji sadrži 40 odsto gline, 50 odsto najkvalitetnijih životinjskih kostiju i 10 odsto kamenog praha. Od toga se odustalo ubrzo pošto je javnost upoznala s tim na sajtu Uprave za javne nabavke.