Najveći proizvođači kamiona upravljali kartelom 14 godina

Profimedia
Antimonopolska istraga otkrila da su u periodu od januara 1997. do januara 2011. godine u dosluhu bili DAF, „Dajmler“, „Iveko“, „Skanija“, „Volvo“, koji je takođe i vlasnik „Reno traks“, i MAN, koji je imao ulogu uzbunjivača u ovom slučaju

Najveći evropski proizvođači kamiona upravljali su kartelom više od 14 godina, od 1997. godine, a to je blokiralo napredak tehnologije za smanjenje emisije izduvnih gasova, navodi se u procurelim dokumentima u koje je Fajnenšel tajms imao uvid.

Zvaničnici EU naložili su da se 2011. godine izvrši pretres u nekoliko kompanija koje proizvode kamione, pokrenuvši antimonopolsku istragu, koja je dovela do toga da se glavnim proizvođačima prošlog meseca uruče obaveštenja da će protiv njih biti podnete tužbe.

U obaveštenju o preliminarno utvrđenim činjenicama navodi se intenzitet i dužina dosluha koji se navodno odigravao u periodu između januara 1997. i januara 2011. godine. U to su bili umešani DAF, „Dajmler“ (Daimler), „Iveko“ (Iveco), „Skanija“ (Scania), „Volvo“, koji je takođe vlasnik „Reno traks“ (Renault trucks) kamiona, i MAN, koji je imao ulogu uzbunjivača u ovom slučaju.

„Svi oni su u svim aktivnostima kartela bili umešani direktno i tokom celog tog perioda,“ navedeno je u dokumentu. Zvaničnici su prethodno ukazali na to da navodni kartel „postoji odavno“, da uključuje „veliki broj“ kompanija, kao i da je bio na vrhuncu pre deset godina.

U dokumentu se takođe navodi da su se proizvođači kamiona „dogovarali oko tajminga i stepena rasta cena prilikom uvođenja novih emisionih tehnologija“ kako bi se uskladili sa strožim standardima „Euro 3“ o azotnim oksidima i drugim emisijama 2000. godine.

Regulativa EU ima suštinsku ulogu u smanjenju ovih faktora zagađenja, koji mogu uzrokovati respiratorne probleme. Svaki novi niz standarda uvodi unapređenu tehnologiju koja dozvoljava proizvođačima kamiona da postavljaju više cene za svoja vozila, kao i, prema rečima nekih iz ove industrije, visoke barijere ulaska na tržište.

Navedenih šest proizvođača kamiona imaju udeo na tržištu blizu 100 procenata, a američki ili azijski konkurenti nisu prisutni u Evropi.

Detalji o navodnom kartelu su isplivali nakon što su proizvođači kamiona izvojevali privremeno odlaganje usvajanja novih mera za težinu i dimenzije vozila za prevoz teških tereta, tvrdeći da se trajanje procesa usklađivanja mora uzeti u obzir.

Proizvođači su izdvojili gotovinu kako bi izašli na kraj s potencijalnim kaznama, koje mogu dostići i 10 procenata godišnje prodaje. Dajmler je, nakon pregleda obaveštenja o preliminarno utvrđenim činjenicama, prošle nedelje izjavio da će izdvajanja za ove potrebe, čiji iznos nije bio poznat 2011. godine, povećati na 600 miliona evra. „Volvo“ je prošlog meseca izjavio da je izdvojio 3,7 milijardi švedskih kruna (490 miliona dolara) u slučaju kazni u okviru antimonopolske istrage.

„Poravnanja će teško biti moguća u ovom slučaju,“ naglasila je Margret Vestager (Margrethe Vestager), nova evropska komesarka za zaštitu konkurencije, prošlog meseca na konferenciji za medije, na kojoj je najavila obaveštenje o preliminarno utvrđenim činjenicama.

„Ukoliko se ovo dokaže, imaćemo veoma ozbiljan slučaj kršenja antimonopolskih pravila.“

Proizvođači kamiona nisu želeli da komentarišu istragu koja je još uvek u toku. Emisije i ekonomičnost potrošnje goriva su osetljiva pitanja u drumskom transportu. Dok su proizvođači kamiona ispunjavali propise o štetnim zagađivačima, kritičari navode da su oni postigli ograničeni napredak u ekonomičnosti potrošnje goriva i emisiji ugljen-dioksida, iako to čini čak trećinu troškova za prevoznike.

Prema strategiji Evropske komisije objavljenoj u maju, emisije CO2 iz kamiona teškaša porasle su za 36 procenata između 1990. i 2010. godine. To je rezultat veće potražnje za prevozom robe i onoga što je komisija nazvala „stabilnom“ potrošnjom goriva, uprkos potencijalnom poboljšanju performansi goriva zahvaljujući najnovijim tehnologijama.

Šest proizvođača sa kojima je kontaktirao FT odbilo je te tvrdnje, rekavši da je napredak već postignut samim smanjenjem azotnih oksida i drugih zagađivača, što zahteva specijalne filtere i sisteme povratnog usisavanja izduvnih gasova koji omogućavaju maksimalnu ekonomičnost goriva.

Acea, evropska asocijacija proizvođača automobila, izjavila je: „Evropski proizvođači komercijalnih vozila su svetski lideri u efikasnoj potrošnji goriva, koja se smanjila 60 procenata u odnosu na 1965. godinu.“ Asocijacija je dodala da su proizvođači kamiona na dobrom putu da dodatno smanje potrošnju goriva novih vozila za 20 procenata od 2005. do 2020. godine.

Vozila za prevoz teških tereta testiraju se na usaglašenost sa zahtevima koji se odnose na emisiju izduvnih gasova. Međutim, za razliku od putničkih vozila, kamioni se ne testiraju na ekonomičnost potrošnje goriva, niti se njihova efikasnost reklamira na isti način. Ova industrija razvija instrument za simulaciju poznat kao „Vekto“ (Vecto), koji koristi podatke o realnim emisijama izduvnih gasova i dozvoljava klijentima da upoređuju modele.

Andy Sharman