BEOGRAD - Četrnaest aviona tipa „lasta” domaće proizvodnje, konstruktorsko delo Vojnotehničkog instituta i proizvod pančevačke „Utve”, tokom ove godine ući će u operativnu upotrebu u Vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovnu odbranu (ViPVO) Vojske Srbije (VS).
Ovi avioni nalaze se na fabričkim i završnim ispitivanjima, a još dva aviona tog tipa, tačnije rečeno – prvi i drugi prototip, nalaze se u Tehničkom opitnom centru Uprave za planiranje i razvoj Generalštaba VS, kažu u Ministarstvu odbrane
.– Planirano je da svi avioni tipa „lasta” (osim prvog i drugog prototipa) budu raspoređeni u eskadrile namenjene za obuku pilota aviona za potrebe ViPVO VS. Avion „lasta” će služiti za početnu i osnovnu letačku obuku pilota, odnosno za prvih 100 sati letačke obuke, nakon čega će se obuka nastavljati na drugim vazduhoplovima.
Avion „lasta” je opremljen digitalnom avionikom (letni i navigacijski podaci se prikazuju na multifunkcionalnim displejima), što predstavlja značajno osavremenjavanje letačke obuke u ViPVO, odnosno postizanje najvišeg standarda obuke za tu kategoriju aviona – kažu u Ministarstvu odbrane.
Ovaj avion, praktično, razvija se još iz vremena SFRJ s tim što je zbog kriza i ratova usporen, a u međuvremenu su menjani taktičko-tehnički uslovi koji su postavljani pred konstruktore. Tokom rata 1999. godine avijacija NATO-a uništila je prilikom bombardovanja fabrike „Utva” više tek sklopljenih „lasti”.
Projekat je ponovo usporen da bi odlučujući zamajac dobio kada je 20 „lasti” prodato Iraku 2010. i 2011. godine. Tek zatim, u drugoj verziji, avion ovog tipa bio je naručen i za potrebe VS. Međutim u septembru 2012. u padu „laste” u Novoj Pazovi gine pilot, dok se kopilot spasao iskakanjem padobranom.
– Na avionima „lasta” je, nakon udesa, izvršeno nekoliko modifikacija u cilju povećanja bezbednosti leta i pouzdanosti aviona, kao i modifikacija kojima se podiže estetski nivo aviona. Vezano za bezbednost leta, iako su i prethodne komande aviona bile projektovane u skladu sa evropskim standardima, izvršene su modifikacije u komandnom sistemu pravca koje daju poboljšanje funkcionalnosti, čvrstoće i krutosti komande. Takođe, uvedene su modifikacije koje olakšavaju pilotu napuštanje aviona u slučaju nužde – objašnjavaju u Ministarstvu odbrane.
U međuvremenu, domaća odbrambena industrija, po završetku posla sa Irakom, polaže nade u nove ugovore o prodaji „lasti” kupcima u inostranstvu. Konstruktori nude više verzija ovog aviona, uključujući i verziju lakog borbenog („protivpobunjeničkog”) aviona.
– Jedan broj stranih pilota iz zemalja potencijalnih kupaca imao je priliku da se upozna i leti na ovom tipu aviona i sve njihove reakcije su bile pozitivne. Irački piloti koji su u okviru ugovora za prodaju aviona „lasta” prošli kroz proces obuke za letenje na ovom tipu aviona, nisu imali primedbi na letne i tehničke karakteristike aviona.
U okviru istog ugovora o posleprodajnoj podršci iračkom vazduhoplovstvu, jedan irački pilot je obučen i proizveden u kategoriju probnog pilota za ovaj tip aviona.
U toku su pripreme za obuku tehničkog iračkog vazduhoplovstva za više stepene održavanja aviona „lasta” – kažu u Ministarstvu odbrane.
( Politika)