Veliki korak za čovečanstvo
Prvi leteći auto
Američka kompanija „Terafugija” proizvela automobil „tranzišn”, koji može i da leti, a košta 214.000 evra
NJUJORK - Nebu pod oblake!
Američka kompanija „Terafugija” konstruisala je prvi leteći automobil pod nazivom „tranzišn”, koji je predstavila na internacionalnom sajmu u Njujorku, nakon što je prošao sve testove. Cena mu je 214.000 evra, a već ima više od stotinu onih koji su rezervisali svoje primerke, koji će im biti isporučeni početkom sledeće godine.
„Tranzišn” ima krila koja se preklapaju tako da može nesmetano da ide pored drugih vozila, a kad ima dovoljno prostora za njihovo otvaranje, može da se vine u vazduh i ponese dvoje putnika maksimalnom brzinom od 170 kilometara na čas. Njegovi korisnici će, kad vide jutarnju gužvu u saobraćaju, moći samo da prelete kolone vozila, ali pod uslovom da se u blizini nalazi avionska pista sa koje će moći da uzlete. Budući da može da se bira način upravljanja, loše vreme neće biti problem, jer avion očas posla može da postane automobil.
Proizvođači potencijalne kupce ove drumske letelice vide u geometrima, koji stalno moraju da prevaljuju velike razdaljine, ili u agentima za nekretnine, koji na ovaj način svojim mušterijama mogu da pruže razgledanje teritorije i iz vazduha.
Ipak, „tranzišn” nije u potpunosti ostvarenje sna o letećem automobilu. Vozač ne može u bilo kom trenutku da poleti jer mu je neophodna pista, a takođe, nije idealan ni kao auto ni kao avion. Kao automobil nije dovoljno okretan, putuje sporo, dosta je osetljiv, a delovi su mu preskupi. On je više motorna snaga za avion i kupci ne mogu da ga koriste isključivo za drumska putovanja.
Kao avion, mnogo je sporiji od ostalih iz iste klase, a košta deset puta više od sličnih dvosednih modela.
Ipak, iz firme „Terafugija” kažu da su oni prezadovoljni i da je ovaj izum veliki uspeh za njih.
Više pokušaja tokom istorije
1937. Inženjer Vald Vaterman napravio je takozvani Strelomobil, sa krilima koja su u svakom trenutku mogla da se odvoje.
1949. „Tejlor aerokar” napravio je šest primeraka. Iako je to bio najuspešniji pokušaj dotad, model nikad nije ušao u proizvodnju.