Procurelo

EKSKLUZIVNO: Hrvatska nafta ide na preradu u Srbiju, BiH i Mađarsku, na Sisak stavljaju katanac!

Foto: printscreen YT
U tajno, dokumentu koji je procurreo iz Ine navodi se da je plan prebacivanja hrvatske nafte u rafinerije u inostranstvu već detaljno razrađen, a sisačka rafinerija biće praktično zatvorena bez zvanične odluke

ZAGREB - Rafinerija u Sisku stala je u januaru, ali ne zato što se čeka da se sakupi nafta potrebna za normalan nastavak rada, kako je saopšteno javnosti, nego zato što rukovodstvo Ine u strogoj tajnosti analizira i priprema odvoženje domaće nafte na preradu u Srbiji, Bosni i Hercegovini i Mađarskoj, navodi se u internom dokumentu koji je procureo iz Ine.

Sisačka rafinerija je poslovala pozitivno iako je prerađivala samo domaću naftu po sistemu da se pogoni uključuju kad se nakupi dovoljno nafte, pa se privremeno isključuju do nove runde. Bez obzira na to, Ina je uporno pokušavala da je zatvori.

Sredinom januara ove godine rafinerija je zatvorena navodno do nove runde, kao i obično, ali iz dokumenta koji je procureo zaključuje se da je zatvaranje trajno - pre svega zato što Ina u ovogodišnjem planu nije navela preradu u Sisku. Isto tako nije planirala ni kunu za investicije u rafineriju ili za održavanje.

Rafinerija Ine kod Rijeke (Foto: Reuters)

Energetski stručnjaci smatraju da to može da se tumači samo na jedan način: rafinerija se praktično zatvara iako se zvanična odluka o tome neće ni doneti.

Navodno je plan prebacivanja hrvatske nafte u rafinerije u Srbiji, BiH i Mađarskoj već detaljno razrađen. Dobro upućeni izvori tvrde da je Ina već krajem prošle godine ponudila hrvatsku naftu rafineriji u Bosanskom Brodu. Spominju se i Pančevo i MOL-ova rafinerija "Sashalombata" u Mađarskoj. Sve imaju potrebne instalacije i mogu odmah da počnu da primaju naftu, za razliku od rafinerije u Rijeci, koja je, navodno, ispala iz kombinacije.

U Ininom dokumentu do kojeg je došao Jutarnji list između ostalog detaljno se analiziraju mogući načini transporta (auto-cisterne, železnica i naftovod), kao i troškovi cele operacije. Razmatra se dostupnost cisterni na tržištu, potreban broj vozača i vozila, frekventnost prometa (nekoliko hiljada cisterni godišnje), čak i mogući rizici, pa se tako navodi procena o 12 saobraćajnih nesreća “s ozbiljnim posledicama na okolinu”.

O svemu tome hrvatska strana uopšte nije obaveštena. Ministar ekonomije Ivan Vrdoljak, kao šef vladinog tima za pregovore s MOL, tražio je nedavno od Ine odgovore na niz nejasnoća oko sudbine sisačke rafinerije. Takođe je upozorio da su takve ideje o prodaji domaće nafte drugim zemljama za hrvatsku vladu neprihvatljive jer “na taj način Ina svoje poslovne procese prepušta drugim kompanijama u okruženju”. Vrdoljakovo pismo Ini ostalo je bez odgovora.

(Jutarnji.hr)