Šta se traži u svetu biznisa i tehnologije?

Ovo su 10 osobina koje stvaraju IT lidere

Učenje zasnovano na realnim situacijama i dobrim primerima iz prakse osigurava da ćete naučeno umeti i da primenite

U današnjem IT svetu određena znanja, kao što su bar jedan strani jezik ili računarska pismenost, se podrazumevaju. Osim toga, postoje i druge „prednosti” koje će vas izdvojiti od drugih kandidata: spremnost na rad u kratkim rokovima, prihvatanje fleksibilnog radnog vremena, sposobnost „žongliranja” sa više projekata… Međutim, neke druge osobine mogu da vam lansiraju karijeru i osiguraju svetlu budućnost.

Govorimo pre svega o tzv. „soft skills”, transverzalnim veštinama koje čine da budete zapamćeni i primećeni među drugim kandidatima, bilo da tražite posao, dobijate unapređenje ili postajete rukovodilac. U istraživanju koje su među poslodavcima u IT sektoru sproveli CareerBuilder i Sologig, 76% njih istaklo je da su „soft skills” za rad u velikim kompanijama važne koliko i IT znanja i iskustvo. Među njima je skoro petina na prvo mesto stavilia transverzalne veštine − doneli su odluku da zaposle kandidata koji ima manje iskustva, ali jeste bolji saradnik. Zato treba da znate koje su to osobine koje će vas izdvojiti?

Efektna komunikacija − Od načina na koji prenosite informacije sve počinje. Ne govorite prebrzo i izbegavajte poštapalice i gomilanje prideva. Budite jasni i precizni u onome što govorite, a vaše kolege (posebno nadređeni) biće vam zahvalni.

Sagledavanje „šire slike” − U IT svetu detalji stvaraju bitne razlike. Ipak, smeštanje detalja u kontekst znači da umete da napravite plan i stvari vidite i iz drugog ugla. Najčešće je dovoljno i to da se poistovetite s tuđim problemom i razumete ga, iako sam po sebi na vas ne utiče. Tako kolegama postajete i podrška i motivator, odnosno − postajete osoba s kojom je i prijatno i produktivno raditi.

Zadržavanje smirenosti − Savremeno poslovanje jeste stresno, ali posao nije mesto za velike strasti i dramu. Ako umete da pod pritiskom ostanete „hladne glave” i problem i tada rešavate postupno, kolege i nadređeni će to zapamtiti i umeti da cene.

Aktivno slušanje − Čuti nekoga i aktivno slušati nije isto. Većina ljudi nakon prve informacije koju dobije od sagovornika počinje da smišlja svoj odgovor ili, još gore, počne da govori pre nego što do kraja sasluša nečije mišljenje. Sačekajte i dajte i sebi i sagovorniku vremena da „obradite” svaku informaciju.

Sposobnost dobre procene − Nije lako „čitati” ljude, a pogrešan izbor saradnika retko ima pozitivan ishod. Stručnjaci kažu da se tada treba osloniti i na osećaj: ako vam se neko na prvi pogled nije dopao, razmislite šta je na to uticalo. Iznenadićete se koliko često ste zapravo bili u pravu.

Pregovaranje − Skoro je sigurno da ćete u nekom trenutku morati da predstavite (i prodate) svoje ideje. Važno je da uvek imate dobre argumente i da ih smireno predstavite. Isto važi i kada tražite unapređenje, višu platu ili novu poziciju.

Dobar tajming − Za sve postoji pravo vreme. Ako umete da ocenite kada treba da određenu informaciju prenesete ili iznesete novu ideju, u vama će kolege videti stručnjaka čije je mišljenje važno. Ne zanemarujte ni dobru šalu. Ako je trenutak pravi, humor će razbiti trenutnu napetost i učiniti da se lakše nastavi s poslom. Ukoliko nije, delujete neozbiljno. I ovde važi: „Manje je više”.

Predanost − Naravno da niko ne očekuje da nemate privatni život, ali se podrazumeva da drugi na vas uvek mogu da se oslone. Rokovi moraju da se poštuju i ukoliko iz bilo kojih razloga ponekad ne možete da ih ispunite, na vreme o tome obavestite svoje kolege. Uspešan timski rad uvek počiva na poverenju.

Govor tela i maniri − Nikada nemojte zaboraviti da komuniciramo i dok ništa ne govorimo. Kod govora tela, svaki pokret šalje poruku. Isti je slučaj i sa manirima: „izvolite” i „hvala” su tako jednostavne reči koje će učiniti da sagovornik uživa u razgovoru s vama i bude otvoreniji za vaše ideje.

Proaktivnost − Posao u stvari predstavlja niz različitih problema koji zahtevaju rešenja. Ukoliko pronađete način da radni proces učinite jednostavnijim i produktivnijim, postajete vrlo značajan član bilo kog tima.

Naravno, kao što je važno od koga učite o informacionim tehnologijama, i za sticanje transverzalnih veština treba izabrati najbolje. Veštine poput ovih najlakše se i najbrže razumeju i prihvataju kada ih prenose oni koji su ih iskusili − stvarni lideri u svojim poljima. Učenje zasnovano na realnim situacijama i dobrim primerima iz prakse osigurava da ćete naučeno umeti i da primenite. I, korak po korak, ako je to vaš cilj − stići ćete do liderske pozicije.