ZAGREB – Švajcarska kompanija Swiss Space Systems najavila je plan da u Lici tačnije na Udbini gde se nalazi vojni aerodrome izgradi Centar za svemirska istraživanja gde bi se obavljala svemirska istraživanja i organizovala komercijalna poletanja u Zemljinu orbitu i vasionu.
Swiss Space Systems potvrdila je ovakav plan kada preuzmu vojni aerodrom.
– Naša vizija je da Hrvatska uđe među retke zemlje koje će određivati nadolazeću svemirsku eru – rekao je Slobodan Danko Bosanac, vođa projekta u kompaniji Swiss Space Systems Hrvatska, dodajući da Hrvatska ne sme izgubiti veliku prednost koju sada ima. Bosanac nije mogao reći kad bi mogla početi izgradnja svemirskog aerodroma jer, kako je naglasio, to zavisi od pregovora s Vladom, ali je rekao da bi gradnja mogla početi brzo nakon dobijanja koncesije.
Lansiranje prvih satelita iz Hrvatske moglo bi krenuti 2019. godine, dok se suborbitalni prevoz putnika i robe očekuje tokom naredne dekade.
Airbus i SOAR
Ovaj sistem za lansiranje malih satelita temelji se na letelici-nosaču Airbus i suborbitalnoj letelici SOAR, koju je razvio S3. Airbus pri polijetanju nosi SOAR, koji se na visini od oko 10 km odvaja, a zatim s visine od 80 km lansira gornju konstrukciju. Ona pak sa visine od 700 km isporučuje male satelite u Zemljinu orbitu. Bitna karakteristika ovog sistema je ponovna iskoristivost važnih delova – i Airbus i SOAR se spuštaju nazad na pistu, a gornja komponenta je jedini deo sistema koji nije moguće višestruku koristiti, već nakon isporuke satelita izgara u atmosferi. Upravo će se ta komponenta proizvoditi u Hrvatskoj.
Pascal Jaussi, CEO i osnivač S3 Holdinga, rekao je kako je za prvo lansiranje satelita 2018. godine predviđen budžet od 250 miliona evra. To je mali budžet za svemirski program, rekao je on, ali je sistem povoljan zbog ponovne upotrebljivosti komponenti i fleksibilnosti. Kompanija koristi tehnologiju više partnera iz različitih zemalja, tako, na primer, raketni motor dolazi iz Rusije.
– Ruske firme imaju vrhunsku tehnologiju za raketne motore – rekao je Bosanac.
Izvori financija su evropski fondovi i privatni kapital, a financijska sredstva za hrvatsku podružnicu biće osigurani iz centrale. S3 Hrvatska trenutno broji 4 zaposlena. U kompaniji kažu kako teško dati precizne brojke o broju radnih mesta koja će biti stvorena kroz aktivnosti kompanije u Hrvatskoj, no predviđa se postupno stvaranje velikog broja visoko specijaliziranih radnih mesta, a radna mesta stvoriće i izgradnja aerodrome i upravljanje pogonom.
Stanovnici Udbine, po površini najveće ličke opštine u kojoj živi samo oko 1.500 ljudi, uglavnom se slažu da im buka svemirskih letelica, koje bi do 2020. mogle početi uzletati s obližnjeg vojnog aerodroma, neće nimalo smetati. Uostalom, kažu, na bučni vazdušni saobraćaj naviknuli su poslednjih godina, otkako Hrvatska vojska i saveznici iz NATO-a sve češće koriste taj aerodrom za vojne vežbe.
– E, kada bi se to ostvarilo. Svi bismo bili srećni. Biće turista, a to znači i posla i života u Udbini – kaže Kristijan Petričević. To potvrđuju i njegovi meštani Božidar Ivaščanin i Stipo Martić, koji smatraju da su Švajcarci koji su pokazali interes za ulaganje u Udbini uspešni poslovni ljudi iza kojih stoji ogroman kapital. Takvog je mišljenja i načelnik opštine Ivan Pešut, koji otkriva kako je priča o aerodromu za svemirske letelice i centar u Udbini stara više od godinu dana.
– Kada su mi švajcarski investitori došli s tom idejom, u čudu sam ih gledao. Objasnili su mi da su Udbinu izabrali zbog toga jer tu već postoji aerodrom koji bi se s malo ulaganja mogao prilagoditi njihovom programu. Godinu dana čuvao sam tu tajnu – dodaje Pešut.
Dobro da mi letimo
– Znači, iz Udbine bi uzletali airbusi s letelicom SOAR kao i svi ostali avioni – objašnjava načelnik, tvrdeći kako bi taj projekt, ako ga podrži Vlada, mogao Udbini doneti preporod. Došlo bi, kaže, najmanje 50 inženjera, a da se ne govori o ostalim sadržajima koji idu uz takav projekt. Pešut veruje da će Vlada imati sluha jer je udbinski aerodrom namenjen i za civilne aktivnosti.– Načelniče, da odmah naručimo izradu ličkih svemirskih suvenira – kroz smeh će njegov zamjenik Milan Uzelac.
( Večernji list)
Sve o Aerodromu Udbina
Aerodrom Udbina izgrađen je u doba bivše SFRJ i isključivo je bio namenjen kao pomoćni aerodrom mnogo većeg objekta-Željave. Izgrađen je na visini od 750 metara iznad nivoa mora, a dužina poletno sletne staze iznosi 2,750 metara, a ukušna širina je 30 metara.
U žižu javnosti ovaj aerodrom dopseo je izbijanjem građanskog rata u SFRJ odakle su poleteli jurišnici jastreb i školsko borbeni G -2 JNA, a kasnije i vazduhoplovstva RSK. Zbog borbenih delovanja došli su pod udar avijacije NATO pakta 21. novembra 1994 godine. Aerodrom je HV zauzela tokom operacije Oluja 1995. Aerodrom je ponovo reaktivrian od 2001 godine kada ga je za svoje potrebe počela koristiti američka vojska, a kasnije i jednice NATO pakta koje su sprovodile vežbe na terirotriji Hrvatske.