Pametno ulaganje bilo koje vrste može da se vrati i trostruko, ali treba imati „njuh” za pravu priliku.
„Kupi neku nekretninu, to ne može da propadne”. Iako je ovo tačno, sama nekretnina ne donosi novac, naprotiv ‒ ući u posao s nekretninama nimalo nije naivno. Iako imate višak novca, tu je mnoštvo odluka: da li da gradite od nule ili promenite namenu iznajmljenom objektu, da li će vaša nekretnina biti stambena ili poslovna, da li ćete je prodati ili iznajmljivati…
Tačno je da se pametno ulaganje investitoru vrati čak trostruko. Tačno je i da na kojem god tržištu da poslujete, procenat od prodaje nekretnine iznosi nekoliko prosečnih plata. Ali teorija je jedno, a praksa nešto sasvim drugačije. Sagledavanje šire slike je ono što razlikuje početnike i uspešne investitore.
Pre svega, investiciju u nekretninu treba posmatrati kao bilo koje drugo poslovno ulaganje. To je poslovna odluka koja ima kratkoročne i dugoročne ciljeve. Zato uvek treba praviti planove i postupno ih ispunjavati.
I u svetu nekretnina vas nepoznavanje tržišta može dovesti do propasti. Princip ponude i potražnje je ključan za vaše ulaganje, ali tu su i stopa nezaposlenosti, trenutne potrošačke navike, kreditna sposobnost društva itd. Svaka od ovih pojava reflektuje se na tržište nekretnina. Čak i ako kupujete stančić koji nameravate da izdajete studentima, mnogo je faktora koje treba uzeti u obzir.
U idealnim uslovima, najbolje je pronaći specifičnu nišu ‒ neka vaša nekretnina bude jedinstven, autentičan odgovor na potrebe tržišta. Naravno, za ovo je potrebno mnogo proučavanja i studiozan rad. Posao sa nekretninama je rizičan, kao i svaki biznis koji može „preko noći” doneti uspeh. Zato treba znati kada ulagati, a kada se primiriti i pratiti tržište. Zatim, zakoni se menjaju. Zbog svega toga su saradnici od poverenja ključni faktor.
A šta je sa drugim činiocima? Tu su i geodeti, procenitelji, naslednici prethodnih vlasnika, poreznici, ekološki propisi… Teško je snaći se.
Zato ‒ treba igrati na sigurno. Pre nego što uđete u tržište nekretnina, učite na tuđim primerima (i greškama). Iako je i ovo tržište bilo pogođeno ekonomskom krizom, ono se najbrže oporavilo ‒ pogledajmo samo Donalda Trampa. S obzirom na to da većina ne može da profitira kad god tržište nije druželjubivo, znanje je i u ovom poslu presudno. Tako poznavanje svih aspekata u menadžementu prometa nepokretnostima stvara ozbiljne igrače, one koji lako „zatvaraju” ponudu. Ulozi i zarade jesu ogromni i nema razloga da vam posao propadne zbog tehničkih grešaka. Dobar menadžer nije samo prodavac, već i posrednik, marketinški stručnjak, osoba za odnose s javnošću, esteta i onaj koji ume da proceni vrednost. Ukratko, sertifikovani stručnjak i osoba od poverenja koji nema cenu. A što su ulozi veći, veća je vrednost dobrog savetnika.
Poenta priče je da se posao s nekretninama ne sme shvatiti olako. Postoje zakonitosti tržišta i pravila igre koja se moraju naučiti.
Tržište nekretnina ponovo vruće
Objavljeno
27.02.2015. 16:22h
→ 01.10.2017. 0:00h