Kako se swot analiza primenjuje u poslovanju, ali i životu

Sigurno ste mnogo puta čuli termin SWOT analiza, ali je vrlo moguće da ne znate šta on znači. SWOT analiza predstavlja analitički metod kojim se definišu ključni faktori koji najjače utiču na poslovanje preduzeća na tržištu. Kao i većina biznis alata, SWOT analizu možete, pored svog malog biznisa, primeniti i na život

Poznavanje (i primenjivanje) SWOT analize pri pravljenju biznis strategije se više od 30 godina smatra neophodnim faktorom za sagledavanje prilika na tržištu. Kao tvorac SWOT analize navodi se Albert Hamfri sa Univerziteta Stenford, koji je vodio istraživanje na 500 kompanija i time dokazao da se ovaj obrazac može uspešno primeniti na unapređenje poslovanja svake od njih, bez obzira na veličinu samog kolektiva ili uspehe koji su već ostvareni.

Šta znači SWOT i čemu služi?

Reč SWOT je akronim od engleskih reči koje označavaju polja koja treba „popuniti” u pozicioniranju kompanije: Strengths (snage), Weaknesses (slabosti), Opportunities (mogućnosti), Threats (pretnje).

SWOT analiza služi za razumevanje trenutnog položaja kompanije i definisanje strategije koju treba primeniti da bi se postigao željeni ishod i ostvarili poslovni (finansijski, razvojni, marketinški) ciljevi. Počinje se određivanjem predmeta analize. To može da bude analiza ukupnog poslovanja, unapređenje određenog sektora, pozicioniranje proizvoda ili brenda, nastup kompanije prema ciljanoj javnosti… Zatim se definišu i ciljevi (udvostručiti prodaju, zauzeti određeni deo tržišta itd.) u zadatom vremenskom periodu.

Snaga je odgovor na pitanje šta kompaniju čini boljom od konkurencije i na koje načine je to ostvarila. Slabosti su sve poteškoće koje kompanija ima u ispunjavanju svojih ciljeva. Šanse su realna unapređenja koja su (manje ili više) ostvariva u bliskoj budućnosti, a pretnje − prepreke koje treba izbeći na putu do zadatog cilja.

Dobra SWOT analiza kompaniji pomaže da bude aktivan igrač na tržištu, usredsređen na svoje prednosti, i da svoj napredak sukcesivno može i treba da predstavi ciljanoj javnosti. I da uvek ima i snažan plan B. Uz to, ovo je i alat marketing planiranja i odnosa s javnošću − SWOT definiše prostor u kom treba delovati. Kako će se taj prostor iskoristiti, zavisi od rukovodilaca, ali i zaposlenih koji dati cilj treba da sprovedu u delo.

Na kraju, te ciljeve treba podeliti s javnošću. Idealno je da su ostvareni jednostavno i u propisanim rokovima, ali biznis često funkcioniše drugačije. Podrška javnosti je neprocenjiva i zato joj uvek treba vrlo ozbiljno pristupiti. Važno je imati sposobne, hrabre, spremne menadžere odnosa s javnošću, koji poslovanje razumeju i znaju mogućnosti da se eventualna šteta ispravi. Jer „lice” kompanije je ono za šta se javnost vezuje. A dobar imidž ne može da se kupi.

Primenite SWOT analizu već danas

Pravila SWOT analize možete primeniti i na svoj život. Postoji samo jedan preduslov − vaša iskrenost prema sebi. Sagledajte objektivno svoje snage i slabosti u odnosu na definisane ciljeve, analizirajte konkurenciju i prepoznajte šanse. I nemojte ovo raditi u sebi, već napismeno. Bez zapisivanja mi mnoge, zapravo nedorečene, stvari podrazumevamo. Zato, olovku u ruke.