Da li je tabletima mesto u učionici?
Današnji studenti odrasli su uz internet i mobilne telefone, znaju šta su aplikacije i kako nastaju. Ukratko − tehnološki su „potkovaniji” od svojih roditelja. Zato nije neobično što se sve češće pominje zamenjivanje svezaka − tabletima. Očigledno je da nema razloga da studentima i obrazovanje ne bude u skladu sa znanjima koja imaju.
Za uvođenje tableta u obrazovanje ima mnogo razloga
Pre svega, nastava zaista postaje interaktivna. Mogućnost da sami pronađu odgovarajuće izvore i tako preusmere tok predavanja za studente je vrlo inspirativna. Čak i najstidljiviji će početi da učestvuju jer ne moraju da „nastupaju” javno − mogu da svoja razmišljanja jednostavno podele sa ostalima putem različitih aplikacija. I van časa su uvek na času.
Osim toga, vreme na času ne prolazi u prepisivanju ili hvatanju beleški jer profesori mogu da predavanja pošalju studentima. Dalje, na raspolaganju su čitave biblioteke elektronskih knjiga, što, pored dostupnosti, znači i uštedu vremena jer nema boravka po čitaonicama i beskrajnih pretraga kartica u potrazi za jednim primerkom koji je dostupan u biblioteci.
A sva znanja su i dalje tu, na samo jedan klik od studenata. Još bolje − tablet može da zameni sveske za sve predmete. I matematika i jezici staju u jedan uređaj, manji i lakši od mnoštva svezaka i udžbenika koji su studentima svakodnevno potrebni. Za razliku od kompjutera, tablet je znatno „mobilniji”, odnosno isti uređaj koristi se i u nastavi i kod kuće. Aktivno korišćenje savremenih tehnologija stvara atmosferu sliču onoj na (budućem) radnom mestu, što dodatno „pokreće” studente i njihovu angažovanost. Na kraju, tablet ih „tera” da upoznaju nova IT dostignuća jer samo tako mogu da izvuku maksimum od svog uređaja.
Zar su tableti svemogući?
Naravno, ima i ograničenja. Tableti su krhki uređaji, ali zašto izbegavati odgovornost? Postavlja se i pitanje da li baterija može da „preživi” čitav nastavni dan, ali pravovremenim planiranjem, uvek se može dopuniti tokom odmora, pauze za ručak, pa i na samom predavanju. Još će se videti, ali bi se za sada reklo da razlozi „protiv” nisu ni blizu prednostima koje tableti u nastavi pružaju.
Koliko sve to košta?
Uvođenje tableta jeste ulaganje u studente, ono što bi svaka obrazovna institucija trebalo (ili bi volela) da učini. Postoje slučajevi da institucija tablete studentima daje besplatno, i to uređaje koje je na neki način sama osmislila, a konfiguraciju i aplikacije na uređaju prilagodila potrebama svojih polaznika. Tako su studenti zaista deo nastavnog procesa: preuzimaju materijale kroz aplikacije i odmah mogu da postave pitanja ili komentarišu informacije sa predavanja; ispite prijavljuju online, a rezultate proveravaju i od kuće. Ukratko − studiranje je podignuto na znatno viši nivo, posebno u poređenju sa tradicionalnim studiranjem koje je još uvek vrlo rasprostranjeno u Srbiji. Unapređivanjem studiranja stvaraju se stručnjaci spremni za savremeno tržište rada, oni koji će poslovanje konstantno pomerati napred. Drugim rečima, nije u pitanju „šminka”, već realna potreba.