Potrošačka prava

„Lendrover“ povlači terence nakon prigovora na CCTV

Foto: Rojters
Više od 36.000 džipova biće povučeno sa kineskog tržišta, a nakon ocene potrošača na kineskoj nacionalnoj TV da spadaju među četiri najproblematičnija inostrana brenda

„Jaguar lendrover“ (Jaguar Land Rover - JLR) povlači više od 36.000 uvoznih sportsko-terenskih vozila u Kini, što ovu firmu čini prvom žrtvom ponovljenog medijskog napada na inostrane brendove automobila.

Proizvođač automobila iz Velike Britanije, inače ogranak indijske kompanije „Tata motors“, najavio je povlačenje u petak, pet dana nakon što ga je Centralna kineska televizija (CCTV), u okviru programa koji se emituje svake godine povodom Svetskog dana potrošača 15. marta, uvrstila među četiri problematična strana proizvođača vozila.

CCTV je program počela prilogom o navodnim preskupim uslugama servisnih centara zajedničke kompanije „Nisana“ (Nissan), „Folksvagena“ (Volkswagen) i „Mercedes Benca“ (Mercedes-Benz) u Kini. U drugom prilogu je optužila JLR za neodgovaranje na pritužbe potrošača u vezi sa neispravnim menjačima na uvezenim „rejndžrover ivok“ (Range Rover Evoques) vozilima.

CCTV nije izdvojila nijedan kineski automobilski brend, ali je kritikovala državne telekomunikacione kompanije i banke pred kraj programa.

Sve četiri multinacionalne auto-kompanije koje su se našle na udaru CCTV izvinile su se za propuste odmah nakon emitovanja.

U izjavi, objavljenoj na njegovom kineskom mikroblogu, JLR je najavio da će opozvati 36.451 model „ivok“ i produžiti garantni rok za menjače ovih vozila na sedam godina ili 240.000 pređenih kilometara.

„Menjač nije sigurnosni problem, tako da ovo nije velika stvar“, izjavio je Džong Ši (Zhong Shi), analitičar automobilske industrije, koji radi u Pekingu. „Ali ga je prilog CCTV učinio takvom. Uvezena vozila JLR se i dalje veoma dobro prodaju.“

Specijalni program za Dan potrošača na CCTV se snima pred živom publikom, u kojoj se nalaze i desetine zvaničnika vladinih kancelarija, kao što su Opšta uprava za nadzor kvaliteta, inspekciju i karantin, Državna uprava za industriju i trgovinu, pa čak i Vrhovni narodni sud.

Opšta uprava za nadzor kvaliteta, inspekciju i karantin je, takođe u petak, izjavila da je naložila JLR da reši problem sa menjačima.

Akcije „Tata motorsa“ su u Mumbaiju pale za 2,1 odsto u ranom trgovanju.

Povlačenje je relativno redak slučaj neprijatnosti za JLR, čija je prodaja inače u usponu na najvećem svetskom tržištu automobila. U oktobru je otvorio prvi proizvodni pogon u Kini, fabriku sa najsavremenijom tehnologijom u blizini Šangaja.

Neki medijski analitičari su očekivali da će se CCTV uzdržati od prigovora tokom specijala emitovanog na Martovske ide (petnaesti mart je dan posvećen bogu Marsu i ustanovljen je u rimskom kalendaru kao Martovske ide), s obzirom na to da je i sama bila uzdrmana korupcijskim skandalom.

Program iz 2014. godine je bio prilično umeren, pri čemu je kritikovan samo jedan japanski proizvođač foto-aparata, dok se prethodne godine nameračio na „Epl“ (Apple) i na kraju primorao ovu kompaniju iz Kalifornije da objavi izvinjenje za navodne nedostatke korisničkog servisa.

CCTV je povisila ulog ove godine i izvršila dodatni pritisak na „Folksvagen“. U odvojenom prilogu emitovanom u sredu uveče okrivila je ovu nemačku kompaniju za ignorisanje pritužbi potrošača u vezi sa curenjem goriva. „Folksvagen“ je naveo da ispituje ovaj problem i objavio još jedno izvinjenje.

Prethodni izveštaji CCTV o navodnim propustima stranih automobilskih brendova su, međutim, vrlo malo naškodili njihovoj popularnosti među kineskim vozačima, koji generalno izbegavaju domaće automobilske marke.

I to uprkos preporučenim cenama stranih vozila, koje su često mnogo više u odnosu na tržišta u Americi i Evropi, posebno za brendove iz premijum segmenta, kao što je JLR. Ovo je prošle godine pokrenulo niz istraga kineskog regulatornog tela za zaštitu konkurencije zbog navodno nezakonitih cenovnih praksi.

Tom Mitchell - Peking