Možete to nazvati martovskim ludilom. Tri meseca je prošlo od početka 2015. godine, a u načinu na koji se gleda i plaća televizija u SAD - od serije „Igra prestola“ (Game of Thrones) do završnog turnira američke univerzitetske košarke ovog meseca - već su primetne promene koje bi pre samo godinu dana zvučale ludo.
Danas gledaoci u SAD plaćaju oko 125 dolara mesečno za kablovsku televiziju i širokopojasni internet. Sada obilje kompanija koje nude mogućnost gledanja TV preko interneta žele da se izbore za dve trećine tog novca koji inače ide televiziji. Ovde nije reč o još jednom Netfliksu (Netflix) ili Jutjubu (YouTube). Ovo su isti oni kanali i emisije koje se u tom trenutku emituju na TV, ali bez ugovora za kablovsku televiziju.
Za 15 dolara mesečno imate HBO nau (HBO Now), uslugu istovremenog emitovanja (streaming) preko interneta koju će počevši od aprila obezbeđivati mreža koja stoji iza nekih od najpopularnijih emisija na američkoj televiziji, uključujući „Igru prestola“ i „Devojke“ (Girls). Za 20 i više dolara, tu je novi paket „sling TV“ (Sling TV) kompanije „Diš netvorks“ (Dish Networks), o kome sam pisao 5. februara, a koji u ponudi ima razne kanale, uključujući i sportski kanal ESPN. Prošle nedelje „Sonijev“ „plejstejšn vu“ (Playstation Vue), koji takođe nudi uslugu TV preko interneta, startovao je u Njujorku, Čikagu i Filadelfiji, nudeći na desetine kanala za 50 dolara mesečno, uključujući Foks (Fox), gorepomenuti završni turnir univerzitetske košarke poznat pod nazivom „martovsko ludilo“ i seriju „Okružen mrtvima“ (Walking Dead).
Korisnike koji žele da odustanu od kablovske i pređu na internet TV takođe će ohrabriti prošlonedeljna vest da „Epl“ (Apple) priprema sličnu uslugu istovremenog emitovanja koja treba da postane dostupna u mesecima koji dolaze (cena i paket sadržaja tek treba da budu utvrđeni).
Budući da su velike tehnološke kompanije kao što su „Soni“ (Sony) i „Epl“ usredsređene na to da promene način na koji gledamo televiziju, ono što počne u SAD, verovatno će se uskoro proširiti u drugim zemljama.
Međutim, prelazak na internet TV nije tako sumanuto jeftin kao što bi to moglo da izgleda. Za brzu, širokopojasnu vezu i dalje morate platiti više od 50 dolara. Ako želite veću arhivu starijih emisija i filmova, moraćete da platite još devet dolara za Netfliks, a možda još osam dolara za Hulu (Hulu) ili za iznajmljivanje na Ajtjunsu (iTunes).
Veliki ljubitelji sporta će možda želeti da imaju i ESPN i Foks sports (Fox Sports), što znači da treba da plate i Sling TV i „plejstejšn vu“. Ukratko, budućnost televizije je već tu, ali njeni kanali nisu ravnomerno razdeljeni. Kad dodate još 15 dolara za HBO, konačna suma bi mogla biti ista kao za tradicionalni kablovski paket.
S druge strane, nema godišnjih ugovora, troškova instalacije, iznajmljivanja opreme niti drugih skrivenih troškova koji mnoge Amerikance dovode do ludila. Još jedna mana kablovske televizije jeste to što među stotinama TV kanala teško pronađemo ono što želimo da gledamo. Nove opcije kao su „sling“ ili „vu“ vode se načelom „manje znači više“. Pomoću preglednih TV vodiča sa manje kanala u ponudi, oni menjaju način na koji otkrivamo i pratimo njihove programe. Intuitivni interfejs „plejstejšn vua“ akcenat stavlja na TV programe i žanrove koje korisnici mogu da pregledaju i biraju preko „plejstejšn“ igračke konzole.
Već prvi kratki testovi su pokazali da je uz „plejstejšn vu“ mnogo lakše naći nešto za gledanje na TV. Jedan meni pokazuje šta je sledeće na programu, dok drugi daje preporuke na osnovu onoga što je trenutno na ekranu, programa koje ste gledali ranije ili emisija koje su popularne među drugim korisnicima „plejstejšna“.
Personalizovani meni „Maj šous“ (Moji programi) prikazuje naredne termine emitovanja vaših omiljenih programa, kao i snimljeni sadržaj, sačuvane u „klaud“ servisima, koji se automatski podešavaju za sve programe koje prethodno označite. Za mnoge korisnike, ovaj „klaud DVR“ bi mogao u potpunosti opravdati visoku cenu uređaja.
I dok je „vu“ za početak dostupan samo na „plejstejšn“ konzolama tri i četiri, već se radi na verziji za „ajped“ (iPad), što otvara mogućnost da će na kraju ovo biti jedna od aplikacija na „Eplovoj“ televiziji.
„Epl“ je nedavno snizio cenu svog set-top boks prijemnika sa 99 na 69 dolara, što je možda pokušaj da se rasprodaju zalihe i oslobodi prostor za novi, unapređeni uređaj koji bi mogao da izađe na tržište kasnije ove godine, u isto vreme kada „Eplova“ usluga istovremenog emitovanja za pretplatnike.
Ako stvarna prednost ovih ponuda nije u ceni ili u dostupnom sadržaju, već u korisničkom interfejsu, jasno je da na tom polju „Epl“ ima zavidnu reputaciju koja bi mogla da utiče na veliki broj korisnika da „preseku kabl“.
Ali godine uzaludnog čekanja da „Epl“ transformiše televiziju, uz nekoliko loših početaka, odvukle su mnoge potencijalne korisnike na drugu stranu. Vlasnici „plejstejšn“ konzola ne be smeli da propuste priliku da vide kako izgleda najnovija vizija budućnosti TV.
Tim Bradshaw
TV preko interneta, kabl ide u istoriju
Objavljeno
23.03.2015. 14:30h
→ 01.06.2017. 0:00h
Vodeće tehnološke kompanije, a prve među njima „Soni“ i „Epl“, odlučile su da ukradu veliki deo kolača kablovskim operaterima tako što za daleko manji iznos nude uslugu TV preko interneta