INSTRUKTOR LETENJA: Prve informacije ukazuju na mogući uzrok pada Džerman vingsa!
Boris Popović, asistent u Zavodu za aeronautiku Fakulteta saobraćaja u Zagrebu i instruktor letenja pri Hrvatskom vazduhoplovnom nastavnom središtu, napominje da je prerano za donošenje bilo kakvih zaključaka, ali se s obzirom na neke pokazatelje ipak može spekulisati o potencijalnom uzroku pada Erbasa A320 u francuskim Alpima.
Prema dostupnim podacima, avion je padao presporo - od početka gubljenja visine do nestanka aviona s radara prošlo je 16 minuta - čime je isključena mogućnost nekontrolisanog pada kakav bi, na primer, prouzrokovala eksplozija. Današnja nesreća, po nekim zajedničkim karakteristikama, podseća na pad Er Fransovog aviona Erbas 330-203, koji je pao u Atlantski okean na letu iz Brazila u Francusku.
Tehnička neispravnost je jako malo verovatna, jer premda se može činiti da je 24 godine star avion prestar, za razliku od automobila, primarni faktor tehničke sigurnosti letelice i kvaliteta održavanja, navodi Popović.
'Cela grupa Lufthanse ima jako kvalitetno održavanje. Ono što se zasad može spekulisati je to da je posada pokušala nešto da napravi, ali jednostavno nisu uspeli da reše situaciju do koje je došlo. Uz sve ograde, s obzirom da ne raspolažemo ključnim informacijama, moguće je da je došlo do sloma uzgona, kad krilo nije opstrujavano dovoljnom brzinom vazduha da bi proizvelo uzgon. Tada posada gubi kontrolu nad avionom, objašnjava taj bivši vojni pilot.
Pojedini operatori zabranjuju vežbanje ručnog upravljanja avionom
'Problem je u tome što se današnji piloti sve više se oslanjaju na automatiku i nemaju prilike da vežbaju ručno upravljanje avionom. Pojedini operatori u svojim priručnicima to čak izričito zabranjuju. Kada automatika zakaže, funkcija kompetentnog pilota dolazi do izražaja. Ako nemaš prilike da vežbaš, onda si zarđao', kaže Popović.
Pogrešna procena na temelju pogrešnih podataka?
Tragediji Er Fransovog aviona kumovao je ljudski faktor. Najiskusniji član posade bio je na odmoru, a naknadno su otvorena pitanja iskustva ostalih članova, njihove opterećenosti i odmorenosti. Problemi s Er Fransom takođe su se pojavili u fazi krstarenja avionom, kad je Erbas upao u tropsku oluju. Tada se, podseća Popović, zaledila instalacija koja daje indikaciju brzine, a sistem je upozoravao pilote da imaju i preveliku i premalu brzinu, na šta oni nisu adekvatno reagovali.
Kad sistem proizvodi pogrešne podatke o brzini aviona, piloti mogu pogrešno da procene da je potrebno usporiti, pa krila zbog gubitka opstrujavanja izgube svoju funkciju. Polagan pad aviona indicira da je posada Erbasa Germanwingsa pokušala da primini standardnu tehniku pokušaja ubrzanja 'spuštanjem nosa', ali nisu uspeli. Gubitak uzgona na krilima i kontrole nad avionom ujedno bi mogao da bude razlog zbog kojeg avion nisu mogli da okrenu prema najbližem aerodromu, u ovom slučaju onome u Nici, jer je avion postao neupravljiv.
(Tportal.hr)