DA LI JE PAD ERBASA MOGAO BITI SPREČEN: Pilot preuzeo kontrolu od kompjutera i spasao 109 života!

Reuters
Gotovo isti Lufthanzin Erbas doživeo gotovo istu sudbinu. Poleteo je sa aerodroma Bilbao u sredu ujutro, 5. novembra 2014.

Samo zahvaljujući veštini pilota tragedija koja je potresla ceo svet nakon pada aviona Džerman vingsa izbegnuta je pre 4,5 meseca na letu od Bilbaoa do Minhena.

Nemački "Der Spiegel" u broju od subote 21. marta, tri dana pre pada aviona Erbas 320 u francuskim Alpima, objavio je kako je gotovo isti Lufthanzin Erbas doživeo gotovo istu sudbinu.

Avion sa 109 putnika i članova posade poleteo je sa aerodroma Bilbao u sredu ujutro, 5. novembra 2014., a kada je avion dostigao maksimalnu visinu od 10.500 metara (kao i pali avion Džerman vingsa), uređaji su počeli da pokazuju da avion gubi 1.000 metara visine za jedan minut (identično kao i kod aviona koji je juče pao).

Pilot je odmah uzeo džojstik i usmerio ga prema gore, pokušavajući da podigne prednji trup aviona i da ga dovede pod kontrolu, ali letelica nije reagovala na komandu. Piloti su shvatili da su izgubili kontrolu nad avionom pa su poslali poruku za pomoć kontroli leta.

Putnici nisu ništa osetili jer se avion spuštao linearno pod malim uglom i na velikoj visini. Iskusni pilot koji u Erbasu 320 leti 15 godina shvatio je da je došlo do kvara na računaru i odlučio je da sve uzeti u svoje ruke – odlučio je da isključi sistem koji upravlja letom.

"Pilot je na konzoli iznad svoje glave pritisnuo dve sklopke – i tako isključio računar iz struje. Preuzeo je ručnu kontrolu nad avionom. Avion je prestao da ponire i počeo da se ponovno diže. To je bio spas. Kao da se ništa nije dogodilo, pilot je avion podigao na 8.500 metara visine i 110 minuta posle, sigurno ga prizemljio u Minhenu", piše Špigl.

Među pilotima Lufthanze ubrzo se proširila vest da je samo zahvaljujući iskustvu pilota sprečena tragedija aviona na granici Španije i Francuske.

Istraga je pokazala da su se na visini iznad 10.500 metara zamrznuli senzori koji računaru daju podatke o nagibu letelice u vazduhu, tako da je računar počeo da dobija pogrešne podatke a onda i počeo da spušta avion blokiraju svaku intervenciju pilota u računarski sistem. Naime, Erbas A320 ima tri senzora – a dva od njih su se zamrznula.

"Računarski program prihvatio je podatke da zamrznuta senzora jer su bili identični. Smatrao je da onaj treći pokazuje pogrešne podatke, iako je jedini bio ispravan", pojasnio je Špiglu informatičar Peter Ladkin.

"Srećom, pilot je razumeo složenu arhitekturu sistema. Slabije školovani piloti ne bi došli na ideju da isključe računar", kazao je Ladkin.

Zahvaljujući samo veštini i pribranosti pilota 5. novembra 2014. spaseno je 109 života.