Kako ideja postaje biznis?

Pr
Danas sa raznih strana čujete koliko je jednostavno započeti biznis jer su mogućnosti ogromne. Treba vam samo ideja i mali početni kapital, a uspeh stiže odmah nakon toga. Da li je zaista tako?

Kod teme započinjanja sopstvenog biznisa uvek se pronađe neko ko olako „izbaci” termin start-up. Svi ga koriste i svi misle da razumeju šta on znači. Ali čim se zagrebe ispod „pa to je kad znaš šta bi radio, ali nemaš baš sve uslove”, nailazite na prazninu. Šta je start-up i da li svaka biznis ideja može da se ostvari kroz njega?

Najjednostavnije, start-up jeste ideja, obično iz oblasti tehnologije, koja ima potencijal da se pretvori u uspešan biznis. To ne znači da je start-up ograničen na online prostor; u pitanju može da bude i primena tehnologije u nekoj „tradicionalnoj” industrijskoj grani − poljoprivredi ili prehrambenoj industriji, na primer.
Imate ideju, ali ne i kapital?Postoje dva rešenja: ili imate ušteđevinu koju ste spremni da uložite ili ćete se osloniti na različite grantove i fondove koji podržavaju dobre (i isplative) ideje.

Jednostavnije je ako ulažete svoj novac. Ako uspete − zahvalni ste samo sebi i svom radu; ako ne uspete − nikom niste dužni. Nažalost, mnogo češće zavisimo od tuđeg novca. Ne zaboravite: start-up je projekat kao i svaki drugi. Da bi neko uložio u vas i vaše poslovanje ili vam odobrio investiciju, neophodan je čvrst, precizan biznis plan. Zato, pre papirologije i tehničkih aspekata, pored toga što vaša ideja mora da bude dobra, ona mora da bude i dobro razrađena.

Šta znači dobra start-up ideja?

U svetu start-upa, dobra ideja znači dve stvari: ili olakšavate korišćenje postojećeg servisa/usluge ili dajete potpuno novu stvar. Treba da pronađete nepokrivenu nišu, razloge zašto je treba zauzeti i načine kako da se to ostvari. Zato ispitujte, pa ispitujte još malo. Predstavite plan porodici i prijateljima, slušajte komentare, dodajte i oduzimajte, dok ne budete sasvim sigurni da imate pun pogodak. Uspešni biznismeni tvrde da su sve dobre ideje u stvari jednostavne. Najlakše da to proverite je „vremenski test”: da li možete da svoju ideju i realizaciju predstavite za 3 minuta?

I tada vas investitori možda neće razumeti, posebno ako se oslanjate na nov ili tek započeti trend koji želite da prilagodite specifičnom tržištu. Ne ustručavajte se da se obratite i inostranim fondovima jer online poslovanje (koje uspe) lako postaje internacionalno. Zatim, da biste ideju prodali, potrebno je da svoje „istraživanje” sistematizujete. Tabele, grafikoni, planovi… sve što će investitoru olakšati odluku da sarađujete. Potencijal za zaradu uvek više znači od kvaliteta i snage ideje. Tako stižete do saradnje. Procenat svog poslovanja (i uspeha) dajete investitoru i postajete partneri.

Naravno, grešićete, posebno ako ste početnik. Istraživanje koje je sproveo Bloomberg Business, kaže da skoro 80% start-up biznisa propadne u prvih 18 meseci. Zato ili sami postanite stručnjak ili se okružite stručnjacima. Kako kvalitetno obrazovanje u preduzetništvu odavno postoji, potrebna znanja danas možete da steknete na jednom mestu, a da partneri budu vaše kolege. Ne zaboravite, i Facebook je start-up koji su započeli prijatelji. Jer u online svetu granice ne postoje!