"Ljudi vidi li iko pistu? Moramo u penjanje", bile su poslednje reči pilota Omera Mehića samo nekoliko sekundi pre nego što je 13. marta helikopter "Mi-17" Vojske Srbije pao nedaleko od aerodroma "Nikola Tesla", pišu Večernje novosti.
U izveštaju tehničke komisije Komande Vazduhoplovstva i PVO na 500 stranica, do detalja su opisani poslednji trenuci drame koja se odvijala nad Beogradom.
Takođe, ovaj dokument obuhvata sve tehničke i proceduralne elemente kobnog leta. U nalazu uzroka tragedije koja je odnela 7 života, navodi se da je vojni helikopter koji je poslat na spasilački zadatak transporta bolesne bebe iz Novog Pazara bio potpuno ispravan, a pravila letenja i lanac komandovanja su ispoštovani.
Utvrđene su i neke nepravilnosti, kao naprimer: Zbog hitnosti zadatka o akciji spasavanja nije bio unapred obavešten načelnik Generalštaba Ljubiša Diković, kome je za operaciju javljeno tokom leta. Prema nalazu veštaka, vremenski uslovi tokom leta nad Srbijom tragične noći bili su složeni, ali nisu bili presudni za tragediju.
Pilot Mehić je uradio sve po proceduri. On je razmatrao i mogućnost alternativnog sletanja u Kraljevu kao i na Banjičkom visu u Beogradu. Doneo je odluku, bez obzira na to da se prizemlji na surčinski aerodrom.
Istraga je utvrdila da je helikopter ispunio sve propisane uslove da započne sletanje. Prilikom spuštanja neprekidno je bio na vezi sa kontrolom letenja.
"Vidim pistu", obavestio je major Mehić ljude na tornju.
Istog trenutka kako procedura i nalaže prebačen je na drugu frekvenciju preko koje se odvija komunikacija sa letelicama koje se prizemljuju.
"Dobro došli. Priđite. Na pragu ste piste. Spuštajte se slobodno. Na mestu "ce" čeka vas "folou vozilo" (automobil za pratnju)", rutinski ga je obavestio kontrolor letenja.
Mehić spušta letelicu i iznenada uzvraća poruku potpuno drugačijim tonom:
"Ne vidim pistu, ne vidim je."
Umesto da se spusti letelica se vraća u visinu. Nekoliko trenutaka kasnije, sledi drugi pokušaj. Operater ponavlja iste reči:
"Na pisti ste. Spuštajte se slobodno".
Pilot spušta brzinu na 140 kilometara na čas i prilazi pisti. Tada međutim nastaje preokret. Ponovo se žali da ne vidi pistu i da ne može da se spusti. Internom vezom, u tom trenutku obraća se posadi i pita ih vidi li iko mesto za prizemljenje. Njegovo pitanje ostaje bez odgovora.
"Idemo u penjanje", izgovara major Mehić i naglim trzajem pilotske palice podiže helikopter. Letelica naglo ubrzava i dostiže visinu od 250 metara.
Naglo ubrzanje i uspinjanje letelicu zanosi najpre na levu stranu, pa je naglo okreće na desni bok. Već u sledećem momentu helikopter posustaje i usmerava se prema tlu.
Nedostatak goriva je isključen jer je utvrđeno da je u trenutku pada u tankovima bilo 650 litara, što je dovoljno za još sat i 15 minuta leta.
TOK DRAME:
18:00 časova – Sanitet sa bebom zarobljen kod Bogutovca
19:15 - doneta odluka o vazdušnom transportu
19:30 - Vojska primila zahtev za pomoć
20:15 - Poletanje helikoptera sa aerodroma Batajnica
21:15 - Sletanje u krugu kasarne u Raški
21:25 - Transport poleće ka Beogradu
22:15 - Dva neuspešna sletanja na surčinsku pistu
22:31 - Pad helikoptera između auto-puta
02:00 - Pronađena olupina helikoptera
(Večernje novosti)