Mnogi su bar jednom pomislili kako bi bilo sjajno pokrenuti vlastiti biznis i biti sam svoj gazda. Predstavićemo vam kako su izgledali karijerni počeci danas uspešnih preduzetnika, kako biste što lakše doneli ispravnu odluku.
Prednosti
Nesumnjivo je da postoje prednosti zbog kojih se ljudi i odlučuju za započinjanje sopstvenog biznisa. Evo i koje su to prednosti:
Birate šta, kada, s kim, koliko i kako ćete raditi.
Radite ono što volite i živite od toga.
U mogućnosti ste da vodite bolje uravnotežen privatni i poslovni život.
Izgovori
A onda počinju izgovori poput:
1. „Ne znam čime želim da se bavim, nemam revolucionarnu ideju”,
2. „Imam ideju, ali ne znam je li ona dovoljno dobra i održiva, hoće li proći na tržištu i hoće li me konkurencija pojesti”,
3. „Ne znam kako da dođem do kapitala”,
4. „Nemam vremena”,
5. „Plašim se da ostavim siguran posao”,
6. „Recesija je ‒ nije dobar trenutak”,
7. „Plašim se silne administracije”,
8. „Plašim se zaduživanja”,
9. „Plašim se neuspeha”,
10. „Nemam podršku okoline”.
Kako krenuti?
Najpre treba razbiti strahove, odnosno naći drugi pogled na istu stvar. Lični talenti i energija su dobra polazna tačka. Uvek i u svakom poslu se treba fokusirati na sopstvene snage.
Najčešći uzrok neuspeha start-up kompanija nije nedostatak kapitala, već nepoznavanje poslovnih veština. Ukoliko ste nesigurni u svoja znanja u domenu biznisa i želite da ih unapredite, danas je to mnogo jednostavnije nego desetak godina ranije. Putem edukativnih programa koji vam nude niz veština, potrebnih svakom preduzetniku, možete popuniti rupe za relativno kratko vreme. Ovi programi i jesu pogodni jer ne traju dugo, a možete ih pohađati i paralelno sa pokretanjem posla, budući da su dostupni i kao online predavanja. Ne postoji nikakvo ograničenje u godinama, oni su dostupni za sve. Većina uspešnih preduzetnika tvrdi da je njihov „tajni” sastojak za uspeh upravo to što nikad ne prestaju da uče.
Ne treba vam revolucionarna, nego funkcionalna ideja
Ako budete čekali da vam padne na pamet genijalna misao od koje ćete se obogatiti preko noći, vrlo je verovatno da će vam u tome proći dugi niz godina ili čitav život. Pokretanje posla je slično kao pisanje knjige. Mnogi najuspešniji pisci, poput Šekspira ili Dostojevskog nisu sedeli i čekali da im se javi genijalna ideja, već su razvijali one koje već imaju. Oni su naprosto znali da moraju krenuti sa pisanjem kako bi opstali. Tako su stvorena neka od klasičnih dela, koja i danas čitamo sa uživanjem.
Slično je i sa poslovanjem. Rešenje za kojim tragate često nije nikakva revolucionarna ideja. Dovoljno je ponuditi nešto bolje, brže, jednostavnije i povoljnije od rešenja na tržištu. Isto tako, nekada je mnogo važnije kupcima biti prvi na umu, a to znači pozicionirati se kao njihov prvi izbor, zahvaljujući dobrom marketingu.
Novac će doći
Pokrenite se i novac će doći. Možda zvuči nerealno, ali je tako. Ako ne započnete rad, sve procene i računice koje pravite su samo „mrtvo slovo na papiru”. Zato je nužno da svoje proizvode/usluge stavite na tržište. Tako ćete dobijati povratne informacije od kupaca, a u skladu s tim možete menjati i uspostavljati smer poslovanja i kretanja završnog proizvoda. Usresredite se prvo na njih i prodaju.
Odlaganje je najčešće besmisleno, jer vremena, ni novca nikad nije dovoljno. Zato je bitno da iskoristite ono što trenutno imate na raspolaganju. A to ste pre svega Vi sami. Vaša energija, Vaša znanja i veštine.
Hrabrost je pokušavati
Strah od neuspeha je vrlo čest i nije problem pojedinca, već gotovo svih ljudi. Vaš strah nije vaša lična slabost. On je umnogome povezan sa društvom u kom živimo. Mi ne pripadamo kulturi koja neguje pokušaj i ne osuđuje greške. Setite se da su najuspešniji ljudi poput Stiva Džobsa uspeli upravo jer su se izdigli iznad takvog razmišljanja. Greške su greške samo ako na njima nismo ništa naučili. Mnogo su veće šanse da će vam sledeći posao uspeti, ako vam je prethodni propao. Jednostavno, znate gde ste već grešili. Hrabrost ne znači odsustvo straha, već sposobnost da se dela usprkos njemu.