TEHNOLOGIJA IZ RATOVA ZVEZDA: Avione će uskoro voziti samo roboti
Rad na ostvarivanju te zamisli postao je posebno intenzivan nakon tragedije koja se 24. marta dogodila u južnoj Francuskoj, kad je nemački kopilot Andreas Lubic (27) namerno oborio letelicu kompanije „Džerman vings“ sa 150 ljudi i sve ih sa sobom odveo u smrt. Otada se sve više govori o problemima ljudskog faktora kad je u pitanju upravljanje avionima.
Počeli eksperimenti
Američke agencije rade na eksperimentima u kojima roboti ili operateri na daljinsko upravljanje zamenjuju kopilota ili pilota u kokpitu, navodi Njujork tajms, dodajući da je sve manja potreba za ljudskim osobljem u pilotskoj kabini.
Takođe, Agencija ministarstva odbrane SAD odgovorna za razvoj novih tehnologija za američku vojsku (Darpa) najavila je da će ovog leta napraviti korak dalje u automatizaciji letova. Naime, oni će početi da sprovode ispitivanje rada vojnih aviona, u kojima će se na mestu kopilota nalaziti robot. Ta mašina moći će da govori, sluša, koristi kontrole za upravljanje i očitava podatke sa instrumenata, ali i da pokrene poletanje i uzletanje aviona, po potrebi asistira pilotu tokom leta i preuzme kontrolu u vanrednim slučajevima.
Kontakt s kontrolorima
Kako navodi Darpa, plan je da robot-kopilot bude fizički prisutan u kokpitu kako bi mogao da preuzme kontrolu nad letelicom koristeći opremu napravljenu za ljude. Roboti bi, u najboljem slučaju, koristili tehnologije prepoznavanja glasa i sinteze govora kako bi mogli da razgovaraju s pilotima i kontrolorima leta.
- Da li možemo da imamo avion s jednim pilotom i mogućnošću da daljinskim upravljanjem kontrolišemo letelicu sa zemlje i da to bude bezbednije od današnjih sistema? Odgovor je - da - kaže profesor na Univerzitetu Djuk i nekadašnji pilot aviona F-19 Meri Kumings, koja radi kao istraživač u projektu Darpe.
Ljudi traže ljude
PILOTI PROTIV AUTOMATIZACIJE
Udruženje pilota poručilo je u pismu američkom Senatu prošlog meseca da pilot može da vidi, oseti, čuje ili nasluti pokazatelje nekog problema i počne da planira akciju pre nego što problem ustanove senzori ili neki indikatori. S druge strane, mašina to nije u stanju da uradi.
- Ta tehnologija takođe košta, a i treba imati u vidu da više tehnologije u kokpitu znači veću mogućnost kvara te iste tehnologije - naglasili su oni.
O TEHNOLOGIJI
softveri za auto-pilotiranje
Pentagon je već lansirao softver za automatsko pilotiranje u borbenim avionima F-16
On ima automatski sistem za izbegavanje sudaranja s tlom, a navodno je već spasao letilicu i njenog pilota u novembru prošle godine u sukobu sa teroristima IS
Naučnici iz NASA istražuju i korišćenje operatera za daljinsko upravljanje umesto kopilota na komercijalnim letovima