Jači dolar diktira inostranu prodaju blu-čip kompanija

Shutterstock
„Pepsi“ je okrivio kurs dolara za stagnirajući operativni profit, a „Gugl“ je objavio da bi mu prihodi u prvom tromesečju bili veći za 795 miliona dolara da su valute mirovale

Međunarodna prodaja akcija velikih bonitetnih kompanija s jakim tržišnim pozicijama, takozvanih blu-čip (blue-chip) kompanija, počev od „Pepsika“ (PepsiCo) do „Gugla“ (Google), pod uticajem je jakog dolara i slabljenja tržišta u nastajanju, i pored toga što se ove kompanije oporavljaju na domaćem tržištu.

Prihodi iz inostranstva čine oko 30 odsto prodaje kompanija čije su akcije u „Standard end Purs 500“ (S&P 500) indeksnoj korpi, što naglašava uticaj dolara na njihove zarade. Prema podacima „Barkliza“ (Barclays), multinacionalne kompanije za pružanje bankarskih i finansijskih usluga, rast američke valute u odnosu na korpu glavnih svetskih valuta u prvom kvartalu ove godine bio je najveći od 1981.

Oscilacije valuta odrazile su se i na zarade tehnoloških grupacija. „Gugl“ je izjavio da bi prihodi ove kompanije u prvom tromesečju bili veći za 795 miliona dolara da su valute mirovale, dok je „Majkrosoft“ (Microsoft) objavio da je kurs dolara smanjio njegovu prodaju za 534 miliona dolara.

„Pepsi“, grupacija za proizvodnju bezalkoholnih napitaka i grickalica, okrivila je jačanje dolara za stagnirajući operativni profit, pritom povećavajući iznos za koji se očekuje da će jačanje ove valute smanjiti godišnju zaradu po akciji na 11 procentnih poena.

Prodaja grupacije „Prokter end Gembl“ (Procter & Gamble), proizvođača robe široke potrošnje, u trećem kvartalu opala je za gotovo osam odsto na 18,1 milijardu dolara, što je posledica jačanja dolara za osam procentnih poena. Kao i druge američke multinacionalne kompanije, „Prokter end Gembl“ očekuje da će se uticaj jačanja dolara nastaviti, predviđajući pad godišnje neto prodaje za pet do šest odsto zaključno s junom.

Predstavnici nekoliko kompanija izjavili su da se planira ublažavanje negativnih valutnih efekata smanjenjem troškova i nabavkom sirovina od dobavljača koji su bliži zemljama u kojima one posluju.

A. G. Lefli (AG Lafley), izvršni direktor kompanije „P&G“, izjavio je: „S vremenom ćemo kompenzovati gubitke nastale promenom odnosa vrednosti valuta kombinovanjem cenovne politike, proširivanja asortimana i smanjenja troškova.“

Jačanje dolara se odrazilo na tržišta u nastajanju, na kojima Međunarodni monetarni fond očekuje smanjenje rasta za 4,3 odsto ove godine, dok usporavanje kineske privrede izaziva domino efekat u globalnoj ekonomiji.

„Katerpilar“ (Caterpillar) je bio jedna od kompanija koja je prijavila slabiju potražnju za njenom mehanizacijom jer privrede zemalja u nastajanju nastavljaju da slabe, a energetske kompanije odustaju od svojih planova kapitalne potrošnje.

I „Pepsi“ i „Katerpilar“ su ukazali da nestabilnost u Brazilu daje povoda za zabrinutost. Za ovu južnoameričku zemlju očekuje se da će objaviti da je zabeležila recesiju tokom prvog kvartala, dok strmoglavo slabljenje reala i korupcijski skandal u državnoj naftnoj kompaniji „Petrobras“ dodatno pogoršavaju njene ekonomske izglede.

„Možemo da očekujemo da će apresijacija dolara ugroziti prodaju izvozno orijentisanih firmi i suziti marže onih sa značajnim obimom poslovanja u inostranstvu“, izjavila je Dejna Saporta (Dana Saporta), ekonomista u Kredi Svis (Credit Suisse) banci.

Grupacija „Koka-Kola“, takođe je prethodne nedelje prijavila poteškoće usled jačanja dolara koje su smanjile njen profit pre oporezivanja za sedam procentnih poena. Slične poteškoće „Mekdonaldsa“ (McDonald‘s), pogoršane su njenim karakterističnim problemima kao što su gubitak poverenja potrošača dok pokušava da popravi svoju reputaciju narušenu skandalima u vezi sa ispravnošću hrane u Kini i Japanu.

Lindsay Whipp - London
Richard Blackden - Njujork